Bestraffa hästen?

Fick en kommentar om jag kunde skriva min åsikt om att lägga till spöt vid t.ex vägran eller som hjälpmedel osv. Och jag fick sug i fingrarna av att frå skriva lite mer utförligt om hela grejen - tävling, träning, bestraffning, hjälpmedel osv så här kommer mina åsikter.

När är det egentligen okej att slå sin häst? Är det okej över huvud taget? Jag tror att vi alla har olika åsikter om det hela, vissa skulle aldrig våga hålla i ett spö medans vissa tycker det är okej att rappa upp sin häst totalt. Jag tycker att innan vi ens ger oss in i hästarnas värld borde vi veta vad det är för djur och tänka efter, har dom egna tankar? För visst har hästarna sitt egna liv, dom leker med sina kompisar i hagen, surar på boxgrannen, sover och äter. Det är inte alltid dom orkar gå stenhårda pass och hoppa dom där hinderna. Hästarna har precis som vi dåliga och bra dagar. Vilket jag tycker att vi ska ha mer överseende till. Det kan hända att ens häst vaknat på helt fel sida, är trött i benen och inte alls vill. Och på träningen får den bestraffning efter bestraffning för att den gör fel. Då kanske man borde tänka, hur hade du känt dig om du redan var på dåligt humör och sedan blev utskälld gång på gång? Inte hade du blivit gladare?

Jag säger inte att man ska låta hästen sura ihop och vinna över ryttaren, men man kankse borde tänka till, beror detta på dumheter eller på orken? Om hästen hoppat superfint i en halvtimme och sedan börjar fulstanna, visst kan man säga till den ordentligt en gång eller två och visa att det är ryttaren som bestämmer. Det tycker jag man kan göra, MEN bara i rätt läge. Då ska du veta att det var hästens fel och inte en miss från din egna sida. Att bestraffa hästen för att du själv gjort fel, det är det elakaste jag vet. Och just därför kan jag inte själv säga till min häst om jag inte tränar för någon för jag kan inte alltid känna själv om det faktiskt var mitt fel eller hästens. Oftast gör jag det och oftast är det mitt fel, men dom gångerna jag blir osäker så skiter jag hellre i det än att tillrättavisa honom när han gjort rätt. 
Vad sjuk texten låter nu när jag läser igenom den, men jag hoppas ni alla kan tolka det rätt. Behöver man lägga till spöt innan ett hinder för att ni kommer helt fel - tycker jag det är okej. Är din häst jäklig och stannar så är det okej att lägga till spöt för att säga att det här var inte okej. Om hästen inte flyttar för skänkeln kan det vara okej att peta med spöt på rumpan för lite reaktion osv osv. Men att rappa upp hästen gång på gång är enligt mig aldrig okej. 
Något som jag också tycker är otroligt viktigt är att se hästens förutsättningar, tycker den att det är roligt, klarar den av det här? Pressa aldrig en häst till något den inte vill - det lär bara bli värre. Se istället "vad är min häst bra på?", kanske är det något helt annat och då kankse man ska fundera om?

Så för att knyta ihop säcken - att använda ett spö och sporrar på rätt sätt är enligt MIG okej, men ta alltid hjälp innan så du vet att det blir i rätt läge och rätt inverkan. Att slå en häst för att du själv är arg ger oftast bara dåliga effekter och kan i slutänden göra att hästen slutar hoppa eller liknande. Ett exempel som jag faktiskt tycker är för mycket var t.ex ponnyakuten och ponnyn som inte ville hoppa när dom i princip slog med spöt i varje steg fram till hindret. I det läget kankse man istället borde tänka efter, vill hästen verkligen det här? Att sedan alltid ha ett spö till hands kan vara bra, rent för säkerhets skäl. Finns så mycket åsikter om det här. Men behandla din häst så som du skulle vilja bli behandlad! 

Förövrigt tycker jag att bestraffning låterhelt sjukt, en häst bör inte straffas, möjligtvis tillrättavisas!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Sv: åh du borde åka, känner mig som 10årig stalker haha men de vore kul!:D jag ska dit! :)

Btw grymt inlägg as usual!

2012-08-29 @ 22:18:14
URL: http://amanor.blogg.se
Postat av: jennifer

Har egentligen aldrig tänkt på att hästarna kan ha en dålig dag och att det är elakt att lägga på spö då. Dock använde jag nästan aldrig mitt spö.

Har använt spö 1 gång på tävling. Blackis stannade på hindret hela tiden och utan att tänka lägger jag på spöt på bogen. absolut inte hårt och det var en tillrättavisning. Dommaren sa direkt till mig att man inte fick använda spöt på hästen som jag gjorde. Och att jag kunde få en anmälning till ridsportförbundet och bli avstängd från tävlingarna.
Medan vissa ryttare kan sätta sporrana i magen på hästen och lägga till spöt för ingenting. Vad jag menar är att folk idag inte vet vad rätt och fel är med spö/sporr användning. Många kan idag inte se om det är en tillrättavisning eller om det helt enkelt är ryttaren som bara är arg.

Folk som använder spöt på fel sätt borde själva få känna på samma sak!
:)

2012-08-29 @ 22:30:15
URL: http://jennifersandbergg.blogg.se
Postat av: Siri

Bra skrivet! Du har så rätt i att hästar kan ha bra dagar likaså som vi människor kan ha dåliga dagar. Det är ju som sagt ett stort djur som vi sitter och rider på, klart de också har känslor haha ;)

2012-08-29 @ 23:17:11
URL: http://sirieinarsson.blogg.se
Postat av: Wilma

Hej jag är en tjej som rider på ridskola och häromdan så hoppade vi på lektionen, då hade jag en häst som är ganska slö men hoppar ganska bra. Men när man rider fram den så behöver den lite extra fart då man måste ta spöt i baken några gånger för annars så hoppar den inte bra det blir bara land hopp då. Tycker du att det är fel av mig då att lägga på spöt elr borde jag inte göra det? Tacksam för svar :)
Ps: Älskar din blogg läser varje dag :) <3

Svar: Jag har ju inte sett hästen så kan inte säga något.. det är så lätt att tolka allting fel såhär via text.. :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-08-30 @ 07:47:16
Postat av: amanda

Jag slår bara på en häst om situationen är farlig, te min förra ponny bara reste sig rakt upp och vägrade gå framåt efter som att det var farligt för både hon och mig.
Min nuvarande ponny kan man dock inte ens använda ett spö på då det slår slint i huvudet på henne då och hon blir inte kontaktbar, haha..

Annars så är det ju lag på att man inte får slå hästen i framåt drivande syfte vilket faktiskt är rätt med tanke på hur alla galopphästar blir behandlade. En häst som är slö eller inte vill hoppa borde man heller inte tvinga till att hoppa...

2012-08-30 @ 12:23:41
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: mikaela

var på allsvenskan i helgen för ponny och ja det var helt galet. direkt när en del kom in på banan gav dom hästen 3 hårda rapp, det både hörde och syntes från andra sidan banan där jag stod, sen satte sporrarna i hästen och rejsade iväg, varför kan man undra sig. är det för att tagga igång hästen och visa vem som bestämmer direkt. jag tycker det är fel när hästen inte ens har fått en chans. det var dock kanske 5 stycken som gjorde detta men endå 5 stycken för mycket enligt min mening.

2012-08-30 @ 17:15:15
URL: http://caudatus.blogg.se
Postat av: Emelie

Jättebra skrivet, håller verkligen med! Tycker knappt man ska använda sporrar faktiskt. Men som när jag hopptränade så var det MITT fel hela passet, JAG gjorde hästen osäker. (hon är väldigt känslig) en ryttare som är mer "här kommer jag" hade kanske spöat på hästen även om man kom helt fel in. För "jag rider ju aldrig dåligt, allt är hästens fel" liksom. Men vi/jag i vårt stall tänker att om hästen typ sparka/bits/springer på dig, ja. Helt enkelt gör något som ryttaren inte tollerar (alla tycker olika, alla har olika disipliner) då ska man vara som om man vore en häst. Om häst1 blir sparkad hagen av häst2, då sparkar häst1 tillbaka. Det får vi ryttare göra också, för annars blir hästen farlig! DÅ får man gå på! Men tycker något spörapp så där ibland är helt okej. Men det ska vara "pang", inte PANG PANG PANG PANG PANG! Men det finns hästar på ridskolan som är sega. Då räcker det om man spöar till 2 gånger så går h*n fram liksom :) Då tycker jag det är okej, faktiskt! :)

2012-08-31 @ 21:33:29
URL: http://lindblad.blogg.se
Postat av: Anonym

Kollade på en dressyrträning för några månader sen och hon som tränade piskade hästen randig..(tränaren sa ingenting). Även sett en annan ridlärare/tränare piska sönder sin häst två gånger efter avslutad ritt (på tävling)! Trevliga tränare i Kalmar :)

2012-08-31 @ 21:58:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0