Min syn på kost och hälsa

Här kommer det första inlägget som ni har önskat. Jag fastnade direkt för rubriken så nu kommer min åsikt om det hela!

Kost och hälsa, vad är det? Jag har aldrig haft någon större inblick i det hela med att äta nyttigt, träna bra, göra si och göra så. Jag har aldrig varit personen som gärna tar en hög med sallad på min tallrik, eller springer långa löpar rundor. Kost och hälsa har verkligen gått och blivit något alldeles för mycket i mina ögon. Jag kan inte räkna på mina egna fingrar hur ofta vi pratar om det i skolan, må bra, träna bra, äta bra, sova bra osv osv. Och ärligt talat tror jag inte detta tjatet är för att dom vill att vi ska MÅ bra. För jag mår utmärkt även fasst jag inte alltid äter grönsaker till maten, tränar stenhårt varje dag, sover 9 timmar varje natt eller för att jag äter godis, glass eller annat gott när jag känner för det. Jag tror det är Sveriges IDEAL. Man måste se bra ut för att må bra. Man får inte väga mer än si och så, man måste ha platt mage och ett mellanrum mellan benen och man ska se nyckelbenen. Det är först då man mår bra, eller hur?

Det är just därför jag tycker att ämnet "kost och hälsa" har gått så fruktansvärt mycket över styr. Ska jag vara ärlig tror jag att dom som inte bryr sig om hela den karusellen mår mycket bättre än dom som har ånget över att dom inte tränat eller vad dom stoppar i sig. Det ända som gör det tvärtom är idealen som säger att man ska vara pinnsmal. Jag t.ex är inte jättenöjd över min kropp, jag hade gärna gått ner några kilon och varit lite smalare. Men jag tar inte slut på mig själv för det, för jag tycker att träna är det tråkigaste som finns, alltså springa, träna på gym osv. Istället äter jag mindre. LUGNA NU, jag äter mat, jag mår bra! Jag äter fortfarande det jag tycker är gott, jag slutar inte äta godis, jag slutar inte äta kött, jag slutar inte äta pommes eller sluta dricka läsk. MEN jag äter mindre mängd utav det och det funkar precis lika bra som att träna, FÖR mig.

Jag lägger inte upp träningsscheman, bilder på min mat, kaloriräknare osv på min blogg för att inspirera andra att gå ner i vikt. Det finns det för mycket av redan, stora förebilder som framkallar anorexia osv. Jag lever mitt liv på andra villkor, inte att visa att jag minnsan är nyttig när jag äter min frukost. You get it?

Du lever bara en gång, skit i idealet och käka den där jävla chokladbollen!

Everyone is beautiful!

Seriöst, sök på google på kost och hälsa, vad kommer upp? Jo grönsaker, frukter, ännu mer grönsaker och lite fisk.

Kommentarer
Postat av: Agnes Åberg

Bra skrivet!

Jag själv intresserar mig mycket för kost & träning då jag tycker det roligt. Men en godis bit, läsk, chips och andra o nyttigheter tar jag också då och då :)

2012-08-18 @ 12:39:10
URL: http://agnessan.blogg.se
Postat av: Anni Oveson

Håller verkligen med dig!
Själv har jag "turen" (eller vad man nu ska kalla det) att kunna trycka i mig precis vad jag vill utan att gå upp i vikt, men oavsett vad så blir jag sååå trött på att läsa på olika bloggar om kost och hälsa och bantning.. Herregud, vad vet 14-15 åriga kids om RÄTT kost egentligen?! Tycker mest att det är fruktansvärt pinsamt när folk laddar upp bilder på sina hälsosamma måltider och skriver om deras kostupplägg.. OM man nu skulle vara intresserad av att ändra sin kost och äta mer hälsosamt så hoppas jag verkligen att man har så mycket innanför skallbenet att man ber någon KUNNIG person om hjälp - dietist eller liknande, och inte går efter vad någon random bloggar påstår vara rätt sätt att förhålla sig till mat.
Visst, var och en äter ju precis som den vill, men det känns lite onödigt att blogga om det när man vet med sig att målgruppen som läser är 12-13 åringar som är extremt känsliga för just bantning..

2012-08-18 @ 13:26:25
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Malou Kastman

åh, nu blev jag sugen på chokladbollar... haha!

2012-08-18 @ 13:50:24
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Saga

Precis!! Dessutom känns det inte ett dugg peppande att läsa om att alla andra äter nyttigt och tränar hela tiden, man blir bara deprimerad för att man själv inte är så. Jag mår bra och är nöjd med mig själv, och jag behöver inte någon diet för det.

2012-08-18 @ 15:28:37
Postat av: mathilda

håller helt klart med dig carro! och jag tycker du har en perfekt kropp ingen är fet i mina ögon, du är en perfekt människa och det är så killarna vill ha.dem vill liksom ha lite och ta, kan ju säga att jag också har lite av det fettet man egentligen vill bli av med men killarna tycker inte heller om för smala tjejer.. tycker du gör helt rätt att äter vad du vill och inte ``tränar`` på gym och sånt du rider istället och får fina muskler av det. Jag tränar inte heller på gym, ser ingen mening av det fine en del har det som sin hobby dem tycker det är kul. Det är ju skönt att ut och springa ibland det kan jag erkänna men liksom varje dag hela livet ser ingen godhet i det heller!

lyckligt lottad över att få lära känna dig ;)

2012-08-18 @ 21:51:47
URL: http://baraaamathilda.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag fattar inte varför folk ska krångla till det? Kost är mat och hälsa är ens fysiska, psykiska och sociala tillstånd. Punkt.

2012-08-21 @ 13:49:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0