Bestraffning eller tillsägelse?

Det av alla era tips som fick mitt intresse var att jag skulle skriva om hur man säger till en häst. Om man ska bestraffa den om den gör fel eller bara berömma när den gör rätt osv.
Jag tycker att i vilket fallet än är ska man aldrig bestraffa hästen, hästarna har INTE valt livet vi gett dom, dom har bara lärt dig leva med det. Om dom gör fel är det oftast inte för att dom vill vara elaka mot oss människor. Utan oftast för att dom blir rädda, osäkra, dom kanske inte förstår eller bara är på bushumör. Att överhuvudtaget använda ordet besraffning tycker jag är onödigt. Man måste lära sig skillnaden mellan bestraffning & tillsägelse!

99% av alla djur mår bäst när dom har en "boss". Att dom har någon som säger till dom när dom gör fel eftersom det är deras trygghet. Det är inte bara hästar, utan även hundar och allt var det nu är. Nästan alla djur blir snällare, gladare och trivs bättre med en sträng matte. Så en SJÄLVKLARHET är att man från dag 1 sätter (i detta fallet) sin häst på plats. Det krävs tid för att få sin häst såpass lydig och uppmärksam på den att man inte får lägga en enda dag åt spillo. Går hästen iväg och drar i grimskaftet t.ex, ja men låt den inte göra det då. Ta tag i den och backa den bestämt. Detta kan behövas upprepas många gånger innan hästen fattar. Så gör hästen fel, något du inte vill att den ska göra. Säg till den bestämt, MEN glöm aldrig att beröma den när den gör det du ber om. 

När jag fick hem Chuck kunde han inte stå lös i boxen utan att försöka smita ut. Efter ett par 1000 tillsägelse att han inte får gå ut så finns det inte i hans tanke längre. Han vet att det är jag som är bossen och om han gör fel blir jag arg eller liknande och backar honom vilket han tycker är tråkigt. Har han istället stått fint hela tiden kanske han får en klapp på halsen eller en godis innan jag går hem. Det är dom små signalerna som är viktigast. 
Jag tycker aldrig att det är rätt att slå hästen hårt, rappa till den eller liknande. Man ska behandla hästen bestämt men också med respekt. 
Jag menar idag är Chuck så pass lydig att om jag ser en annan häst som är minsta lilla olydig så får jag typ tix. Hästen SKA lyda människan, allting blir så mycket roligare och harmoniskt för båda två och jag lovar att det ger mycket i ridningen om det även grå bra redan på marken.
SEN måste jag tillägga att man måste tänka på skerheten, är hästen påväg att springa över dig, eller håller på att backa ner i ett dike. Då är det klart man får smälla till den på bogen för att göra något snabbt som får hästen att märka dig. Eller kankse ge den en rapp i röven så att den inte backar ner i diket. Ja, ni förstår. Men det är något jag bara skulle göra när den vekrligen totalt blockar mig.

Såklart gäller samma sak i ridningen. Man ska bestämt visa den om den gör fel, men självklart även beröma den när den gör rätt. Vi tar exemplet att C är ganska tittig av sig. I början när vi skulle få honom att hoppa vattenmatta fick jag direkt sätta honom på plats och säga att du lyssnar på mig och hoppar detta. Idag stannar han i princip aldrig på vattenmatta då han vet att det är jag som bestämmer. Men jag har ALDRIG bestraffat honom för att han inte hoppat en vattenmatta. Jag har fleeera gånger lagt till spöt för att visa att här är jag, du gör som jag säger. Men att rappa upp hästen, sparka den i sidorna och dra den i munnen = det kallar jag bestraffning för då vet den inte alls vad ryttaren gör. Dubbla signaler gör det verkligen inte bättre. Så i dessa lägen lägger jag istället spöt en gång på bogen, får honom att stå rakt framför hindret och när han gör det gör vi om det. När han sedan hoppat hindret får han beröm. Det är viktigt att veta när man ska ge beröm och när man ska säga till den. Om det är av rädsla eller fjantighet och ja gud vet vad.

Riktigt långt blev det nu, men som sagt jag tycker aldrig man ska bestraffa hästen. Men man ska inte heller vara rädd för att säga till den på skarpen. Det är stor skillnad på bestraffning och tillsägelse och se till att använda rätt genom t.ex en tränare. Och glöm inte berömen, den ger mer än man tror. Bilda ett band med din häst så lär du snart slippa använda varken spö eller andra tillsägelser. BÄSTA SÄTTET!

Kommentarer
Postat av: Fotograf Linda Enarsson

Jag använder varken bestraffning eller tillsägelse, brukar använda ordet korrigering, att hjälpa hästen att göra rätt :)

2012-11-22 @ 11:14:59
URL: http://Splach.blogg.se
Postat av: Agnes

Bra skrivet! :)

2012-11-22 @ 11:47:30
URL: http://agnescrone.blogg.se
Postat av: Mikxki

Riktigt bra skrivet :)

2012-11-22 @ 16:20:37
URL: http://mikxki.blogg.se
Postat av: Ellen

Håller med om det du har skrivit och att beröm är viktigt men jag ser inget beröm efter att han har hoppat på filmen?

Svar: tänk lite.. jag hann ju bara landa och stanna honom sen var filmen klippt..
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-11-22 @ 16:31:14
Postat av: Andrietta Svärdh

Bra skrivet - håller helt med dig! Ibland bufflar min ponny på mig, och då får jag "putta tillbaka". Då gör jag precis det han gör mot mig, det gör ju absolut inte ont - men han förstår vad jag menar :)

2012-11-22 @ 17:35:11
URL: http://andriettajosefin.blogg.se/
Postat av: Mollie

Bra skrivet! Älskar när han hoppar över vattenmattan och sparkar med benen i luften, haha! Han fick nog lite beslut ångest över att han hoppade x) <3 :)

2012-11-22 @ 17:36:17
URL: http://molliedb.blogg.se
Postat av: Emelie

Klockrent inlägg! och han är så söt när han hoppar på filmen, haha!

2012-11-22 @ 18:09:16
URL: http://lindblad.blogg.se
Postat av: Cajsa

Men om man har en häst som typ aldrig går fram för skänkeln på tävlingar och såhär och vi är aldrig överrens när jag vill att hon ska gå fram osv. Samma sak när man leder henne får man typ dra henne in hur många gåner jag än har korrigerat henne att hon ska fram när jag ber henne att gå fram. Detta händer speciellt på tävlingar/när vi åker nån stans. Hur tycker du man ska göra med en sån häst, jag menar, man vill ju inte slå till den hur mycket som helst! :) Svara gärna!!

Svar: Det låter som en ganska seg häst över lag? Jag tycker det är svårt att säga såhär vad du ska göra när jag inte ens sett hästen. Men ett tips jag skulle rekommendera är att försöka få den att reagera snabbt på dina hjälper. Sitt inte och banka i varje steg utan få den att lyssna på små hjälper.. Hur du ska gå till väga med utifrån vad din häst behöver för träning kan jag inte säga, men ta hjälp av en tränare! :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-11-24 @ 15:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0