"Det viktigaste är inte vad vi gått igenom, utan vad vi gör åt saken."

Arkan Asaad heter killen/mannen som fångat mitt intresse mer än någon annan någonsin gjort på väldigt kort tid. Vi skulle på föreläsning idag i 1,5 h och jag var verkligen beredd på något tråkigt. Jag menar hur låter ens ordet föreläsning? Hade till och med tänkt åka hem istället men min kompisar sa att dom hade hört att han var bra så jag gav det en chans. Och det är en sak jag aldrig kommer ångra, verkligen inte. 
För denna killen berättade något så hemskt, speciellt och känslofyllt att jag efter en liten stund satt och grät. Och jag var verkligen inte ensam om detta.
Från och med idag kommer jag verkligen se upp till honom, och jag fascineras fortfarande över hans liv, och hur han kan stå upp för så sjukt många människor och dela med sig av dessa saker, sånt som jag själv knappt skulle kunna berätta för mina närmaste.

Jag ska ta lite snabbt om vad det hela handlade om. Jag vet inte tanken bakom varför han kom, men eftersom han skrivit en egen bok tror jag det var därför då alla ettor ska läsa den, eller vissa har redan gjort det. Denna boken handlar om hans liv, och idag föreläste han och berätta mer om det.
Det hela handlade om hur hans liv varit tidigare, vad han och hans familj gått igenom. Hur han blir bortgift med sin kusin och han gör allt för att slippa. Han träffar sin kärlek i Sverige och blir livrädd för att hans pappa ska döda honom pga detta. Hans mamma som var 13 år när hon fick honom och hur han och hans syskon och även föräldrar blivit slagna och misshandlade. Hur hans liv till slut blir så sjukt jobbigt att han bestämmer att ända utvägen är självmmord. Vilket han även gör, men vaknar upp dagen efter på sjukhuset och har istället skadat sig rejält. Till att efter 10 år utan ett ord från sin mamma träffar henne igen och börjar kunna leva på nytt igen.
Vad det nu är som faschinerar mig är att han redan som liten, riktigt liten hade berättat för sin pappa att han ville bli författare eller filmproducent när han blev vuxen. Och trots ALLT det som han har gått igenom så slutade han aldrig hoppas eller tro. För idag står han här med en egen släppt bok som ska bli film 2013 då även hans andra bok släpps. Jag själv tyckte att det han berättade lät som något man faktiskt inte trodde fanns och trots det fanns det nog mer detaljer som han valde att inte ta upp.

Jag kommer aldrig kunna sluta prata om honom, för så mycket som jag grät och så chockad jag var efter hans föreläsning så kommer detta aldrig lämna mitt huvud. Sjukt stark person. Har ni också lyssnat på honom? Om inte, gör det innan ni dör!

Jag ska även låna hem hans bok så fort som möjligt, måste läsa den!

NU har jag sagt det i alla fall, haha. 

Kommentarer
Postat av: Hillevi :)

Han var på vår skola också i våras, håller med dig: Grym! :D

2012-11-16 @ 21:33:35
URL: http://nittiofyranollattafjorton.blogg.se
Postat av: Lovisa

Ååh vad glad jag blir! Han var på våran skola för 2 år sen men jag har funderat och funderat på vad han hette så läste jag här! Hans resa är helt otrolig!

2012-11-17 @ 08:06:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0