Jag ger upp för tillfället

Jag orkar inte rida, traggla och kämpa när det ändå inte funkar. Nu har det varit såhär alla dagar som jag rider dressyr. Ändå gången jag inte märker det är vid hoppning. Han släpper bettet helt och går och böjer på nacken, och jag har inget jag kan göra. Jag är ju van så jag vet precis hur jag ska rida, framåt till ett stöd i bettet. Mjuk i handen och inte ta för hårt i honom osv osv. Men när ingenting av det funkar? Utan han bara plöjer på framåt, blir rädd för absolut ingenting och är överallt. Till slut travar han ju fortare n en travare och då måste jag ju ta tag i honom eftersom i det läget lyssnar han inte på sitsen. Då tar han istället bettet och springer ännu fortare. Galoppen är fyrtaktig, bakbenen är i kina och ryggen inte ett dugg upphöjd. What to do?

Jag har verkligen försökt allt nu, men det går inte, och när det inte går som jag vill så blir jag bara arg, ledsen, besviken och lite panikslagen. När han inte tar kontakt sitter jag till slut coh letar kontakt och det blir inte bra det heller. 
Jag behöver hjälp, ska troligtvis kolla om jag kan ta någon privatlektion för Malin. Men helst av allt skulle jag vilja sätta upp en SJUKLIGT bra dressyrryttare som kunde få han till arbete.. Då menar jag typ en som ridit grand prix eller något sånt. Så att jag kan få se allt han kan, och lära mig utifrån det. Men det kan jag ju bara drömma vidare om. 

Nej, ska försöka sova bort min ilska, för annars kommer jag bara sitta här och klaga.

Kommentarer
Postat av: Olivia Gustavsson

Det är jobbigt när ingenting fungerar :(

2012-11-08 @ 22:03:50
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Postat av: Annie

åå sånt där är så jobbigt! :(
jag köpte en ny häst för typ 5 månader sedan, han var helt underbar att rida men nu har han blivit jättebråkig :( tänker precis som dig att en RIKTIGT bra dressyrryttare ska hjälpa till och rida honom i en månad eller mer typ..

2012-11-08 @ 22:10:40
Postat av: Linn Ztrelin

Be en equiterapeut komma ut och gå igenom honom? :) Det kanske är något som tar emot? Det kan vara så lite lite lite som ställer till problem, I know that :(

2012-11-08 @ 22:48:10
URL: http://ztreliin.se/
Postat av: Anonym

jag är inte för hjälptyglar alls, men du kanske skulle testa en graman?? brukar hjälpa lite så man hittar rätt i början av ett ridpass (när hästen är uppvärmd) har en häst i stallet som är väldigt lik din och tjejen som äger han brukar börja på graman och det gör verkligen skillnad

Svar: Känns bara som att han skulle ta in huvudet ännu mer på en graman .. :(
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-11-08 @ 22:48:38
Postat av: Amanda - lifeofshowjumping.com

Lite dressyrtraning verkar inte fel om det gar att ordna.

2012-11-08 @ 23:40:18
URL: http://lifeofshowjumping.com
Postat av: sandra

Sv: Jo det såklart. Kanske också får ta och låna hem den innan december så ma har något att jämföra med :).

Det är jobbigt när det inte går som man tänkt, men å andra sidan är det ju problemen som ger en mest kunskap och erfarenhet sen. Håller tummarna för er

2012-11-09 @ 03:40:37
URL: http://ponnykonst.blogg.se
Postat av: Wilma Kullström

Min vart också typ sådär efter att jag bytt stall, var inte alls speciellt kul o rida då, men efter han fick sin vila så släppte allt sånt där trams och nu blir han bara finare o finare! :)

2012-11-09 @ 06:46:05
Postat av: Agata

Jag läser din blogg då och då och tycker det på senare tid har blivit väldigt mycket "spy galla över min ponny"inlägg. Tycker det är jättetråkigt då din ponny är väldigt fin. Jag förstår att ni är inne i en svacka men om det har pågått så länge, varför tar ni inte hjälp av en tränare?
Jag hoppas du förstår att jag inte menar något illa men jag hoppas även att du inser att ni behöver hjälp. Snälla strunta i allt vad hjältyglar heter, svälj din stolthet och ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa er att ta er ur denna svacka.

2012-11-09 @ 11:21:48
URL: http://kufnonsens.blogg.se
Postat av: Johanna

Kan det vara något bett/mun relaterat kanske? Annars brukar det hjälpa att ta ett pass där du mestadels rider på volter, med breeeeed och låååååååg hand, det brukar hjälpa dom att hitta en punkt där de kan lägga sig bekvämt. Så du breddar hästens ramar, lite unghästtänk. Tänk på att andas och ha ett bra stöd i magen. Det löser sig, kämpa på!

2012-11-09 @ 15:15:53
Postat av: Natalie

Jag vet hur det är, har samma problem själv.

Ge inte upp, ni kan verkligen gå hur långt som helst.

2012-11-11 @ 11:38:44
URL: http://natalieochamanda.blogg.se
Postat av: Lisa

Har du testat att jobba lite mer från marken? Brukar lösa en del. Longering med longeringssystem, tömköring med massa öppna, sluta & sidoflyttningar?

2012-11-18 @ 20:15:59
URL: http://lisadavidssons.blogg.se/
Postat av: Lisa

Ett annat tips är att rida mycket på volt, öka & minska volten. Försöker han springa ifrån så rid på en riktigt liten volt, och runda honom runt innerskänkeln. Han kan dra ihop sig lite då och efter en stund blir det jobbigt och han kommer sänka tempot & då är det bara att driva på och när han väl släpper i sidan så flyttar du ut honom och låter honom länga halsen lite. Brukar funka för mig iaf. Hoppas du hängde med på vad jag menade.

2012-11-18 @ 20:23:06
URL: http://lisadavidssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0