Chuck idag

Jag behöver inte skriva varför uppdateringen är dålig längre, ni vet redan varför.
Idag fick Chuckis i alla fall en koll och så lite massage och nej det var inga större saker alls faktiskt. Lite stel i nacken och högersidan men annars ingenting. Så det är bara att rida på som vanligt, tänka på att jobba honom lång och låg och låta honom stretcha mot slutet.

Sen att Chuck har riktigt svår att sätta muskler har vi verkligen konstaterat. Han tappade muskler i somras och nu har han byggt upp dom igen men det är som att när vi kommer hit så tar det stopp. Vi ger honom mycket krafftfoder för att han ska få lätt att sätta muskler, vi ger honom muskeltillskott och han äter mycket hösilage varje dag. Utöver detta tlmkörs han, jag rider för tränare så ofta det går och jag är riktigt hård mot honom att han ska jobba ordentligt och han gör det verkligen men musklerna kommer ALDRIG. 
Jag säger inte detta för att bortförklara mig, men musklerna vill verkligen inte komma, det är som en spärr att där han är idag är nog för honom sen går det inte mer. 

I alla fall, nu ska han få ännu mer mat. Så utöver 9 kg hösilage, 0,75 L krafft protein, 1 L krafft grov 60, 1 dl mineraler, 1 skopa myoplats muskelbyggande, 2 skopor krafft magtarm ska han också få nästan 1 L lusern. Det är mycket han kommer äta och om det inte händer något snart vet jag inte vart jag tar mig till. Han rids rätt och han äter rätt men inga jäkla muskler blir det utav det..

Mamma och jag har tänkt på att om han kankse ska börja gå två pass om dagen igen, men då ett pass där jag rider ordentligt, hoppning, dressyr whatever och sen ett pass där mamma jobbar honom i skritten o kankse 40 minuter varje dag. Skritt är bra för att bygga muskler och 40 minuter varje dag kanske kan påverka en del?

Har ni svåra eller lätta hästar att sätta muskler på? Och om ni har hästar som har svårt att sätta muskler, har ni några tips?

Såhär fin var han.. haha söt!

Kommentarer
Postat av: Amanda Nordström

Min Devil är ju rent fullblod och har VÄLDIGT svårt att sätta både muskler och att hålla sig i hull. I ridningen gör jag inget speciellt så men jag låter honom till största delen gå lång/låg dels för att han bara är 5 och dels för att dom musklerna behöver byggas upp mest.

Meeen jag kan starkt rekommenderade både lusern (som du skulle börja använda) och RS Mustang Protein +.
Här kan du läsa lite om det http://www.rsmustang.se/rsfoder/proteinplus.html :)

2012-10-24 @ 22:29:31
URL: http://natalieochamanda.blogg.se
Postat av: Linn Strelin

Herre min skapare! Om Picasso skulle få så mycket mat så skulle hon vara i Afrika just nu med mig släpandes i tyglarna. HAHAHA!

Picasso får 8 kg hö om dagen men sen får hon bara 3 dl pellets morgon och kväll(lite, lite energi) + 2 dl betfor(för magen) på eftermiddagen. Som tillskott får hon MSM och glukosamin.

Dock är hon väldigt rund och fin. Hon sätter muskler ganska lätt förutom på ryggen eftersom hon har svårt att trampa under sig ordentligt för sina ben "/ Annars är hon jämn och fin rakt igenom :)

2012-10-24 @ 22:47:57
URL: http://ztreliin.blogg.se
Postat av: Rebecka

Skritt är som sagt väldigt bra. Jag brukar försöka lägga in ett rejält skrittpass i veckan, där jag enbart skrittar eller bara fokuserar väldigt mycket på skritten. Både bra för musklernas skull och även för att hästen får återhämta sig lite efter andra träningar. Jag har dock inte det problmet som du har, min häst har varit skadat väldigt stor del av den tiden jag har ägt honom och det har blivit mycket skrittande, men jag tror det har hjälpt honom att bygga upp en bra grund muskelatur. Men jag tror inte på två ridpass om dagen! dels för att det tar mycket extra tid och jag tror man tröttnar på att stressa runt i längden, rid hellre ett längre ridpass med mycket skritt pauser och en rejäl skritt omgång. Lycka till och tack för en super blogg.

Rebecka
Budgetryttaren

2012-10-24 @ 23:35:51
URL: http://budgetryttaren.blogg.se
Postat av: lisa

Satans vad mat han får?!! :oo

Grey var jämförelsevis väldigt smal och och inte överdrivet musklad när jag fick honom. Nu är han nog i sin livs bästa form, utseendemässigt sålänge jag har haft honom iallafall! Det enda jag ger honom och har gett honom är 9-10 kg grovfoder och ett halvt mått Hippo Grow Alfa morgon & kväll + lite vid insläppet. Hippo Grow Alfa är egentligen till för digivande ston som behöver extra näring, men jag måste säga att det har gjort ett strålande jobb på Grey även om han inte är ett digivande sto..

Muskler behöver proteiner eller kolhydrater, och jag brukar tänka att sålänge det finns fett att ta och bygga muskler av så behövs där inte några tillskott. Jag skulle typ, rekommendera att låta honom pausa i vinter vid tränings & tävlingsuppehåll i ca 2 veckor mer eller mindre, och bara mata honom med fett och protein. Skritta ute i kuperad terräng i låg form.

Haha, gud vad bra det där lät.. Jag skrev precis att jag rekommenderade något jag själv aldrig fått uppleva, villsäga skritta ute i låg form, hmm.. Jag är ingen foderexpert, men jag kände bara att alla de fodertyper du gav honom måste vara extremt dyrt sammanlagt, eller har jag fel? När vi jobbar med foderstater i skolan så brukar min lärare alltid upplysa oss om att inte ge hästen för mycket kraftfoder för att det framförallt blir så himla dyrt! haha ^^ Dessutom kan jag med egen erfarenhet faktiskt säga att Grey blev mycket rundare och finare i muskulaturen efter ett uppehåll utan stenhård träning, då man liksom "bryter ner" musklerna hela tiden vid träning, om du förstår vad jag menar.

Varför ger du han alla fodertyper mer specifikt om man får fråga? :]

Svar: Jag svarar här då jag är lite lat, men jadu.Vi räknade ut hans foderstat med hjälp av en som kan detdär och då slutade det på 8 kg hösilage och sen 0,75 L krafft protein så vi började ge honom det och efter det gick han ner massor så då när vi var inne och skodde honom och raspade tänderna så kollade vi upp med en veterinär där som tyckte han var väldigt tunn vad vi kunde ge honom och då sa hon lägg till 1 L krafft grov 60 så då la vi på det succesivt och så sa hon att vi skulle öka hösilaget till 9-10 kg så vi ökade till 9.
Myoplasten har han fått i princip ända sedan vi köpte honom och det är ett tillskottsfoder som hjälper till att bygga just ryggmuskler. Krafft magtarm är också ett tillskottsfoder men det är bara för magen då han på vintern alltid är lös i magen så det är för att stabilisera magen.
Och nu när våran equiterapeft kom och kollade på honom så tyckte hon att han lixom inte utvecklades i sina muskler och vi berättade hur svårt han har för att bygga muskler så då sa hon att vi skulle ge honom lusern för att det lägger sig i princip bara på ryggpartiet, alltså inte på magen osv.
Men när vi börjar ge lusern kommer vi nog minska på krafft protein så han inte får alltför mycket protein och kanske utslag utav det..
Hoppas du fattar allt nu :D haha
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-10-25 @ 01:13:06
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: Wilma

Jag förstår dig precis hur det är.. Riktigt jobbigt när man verkligen kämpar för att få fram musklerna men ingenting händer.

Jag har en häst som tappar hullet extremt lätt.. Han har även jätte svårt för att få rygg och rumpmuskler, i somras fick han bra bete och reds varje dag, vilket gjorde att han (äntligen) fick lite muskler iallafall. Men nu när skolan har börjat igen och han ridis 5-6 dagar i veckan blev allt pannkaka igen. Så nu måste jag börja om på nytt. Han är jätte smal och igna vidare muskler alls.. Riktigt jobbigt! Men jag skulle rekommendera lusern, det har vi till min häst nu och det börjar faktiskt bli bättre :)

Och sen vill jag bara säga att du har en grym blogg!!! :D

2012-10-25 @ 10:01:37
URL: http://www.livelife.devote.se
Postat av: Andrietta Svärdh

Min ponny har jag inte haft länge, men han har redan fått mer muskler - främst på rumpan och ryggen. Jag sitter ner mycket i traven, och är ute i skogen och klättrar med honom - fungerar super! Både han och jag tycker att det är riktigt roligt - så om du inte gör det redan, varför inte prova? Gå bort från stigarna för att hitta bra terräng där han får jobba ordentligt. Börja sakta men säkert, och öka sedan mängden,

Lycka till även om du provar det eller inte! :)

2012-10-25 @ 12:54:12
URL: http://andriettajosefin.blogg.se/
Postat av: Sabina

Verkar som m du ger ganska mkt protein, jag skulle öka energin(fett) för får dom för lite energi i förhållande till proteinet så spelar det ingen roll hur mkt protein man ger. 1 dl vanllig rapsolja brukar var lagom, är bra för magen och pälsen också.
Och 2 pass/dag tror jag inte gör så mkt, muskkler byggs upp av vila och träning bryts ner. Hästar som "aldrig" får vila ordentligt och återhämta kroppen brukar ha svårt att sätta muskler. Skritt är jättebra för muskeluppbuggnaden! Långa skrittuer gör otrligt mkt mer än vad man tror!
Mina två hästar är också svåra att muskla, speciellt min valack. En bra foderstat och en genomtänkt ridplan med mkt vila har gett otrligt mkt på kort tid :) Så hade jag vart du så skulle jag testa ge olja i maten och låta honom vila ordentligt emmelanåt eftersom sm sagt träning bryter ner och vila bygger muskler :) Lycka till! :)

2012-10-25 @ 19:48:15
Postat av: Fanny Björkman Sjölund

Det verkar som att du ger honom rätt mycket mat haha. Min häst har samma problem, i våras så åt han 16 kg hö 3-4 kg lucern 1 kg kornkross och 2 kg kraft goov 90.
Sen fick jag tipset att byta ut min lucern mot kraft muskel, inte kraft protein utan muskel. I lucern är det ca 15% råprotein och i kraft muskel är det ca 40% så det är nästan 3 gånger så mycket protein.
Nu har han bättre hull och mycket mer muskler än i våras och då magrade han ur en del under betet, och nu äter han "bara" 13 kg hösilage, 1,5 kg kraft grund, 2/3 l vetekli, 0,5 kg kraft muskel och 1 dl rapsolja. Så mitt tips är testa kraft muskel, jag är så otroligt glad att jag gjorde det och jag kan lova att min plånbok också är det!

2012-10-25 @ 23:53:49
Postat av: Elin

Haha söten!:)

2012-10-26 @ 09:05:41
URL: http://Slowmotionphoto.blogg.se
Postat av: agnes

Mitt tips är att fokusera mer på träningen istället. Foder hit och dit är egentligen rätt överskattat, får han bara tillräckligt mycket protein, kolhydrater och fett samt de vitaminer och mineraler han bör ha, så är det lugnt, det mesta brukar faktiskt finnas i grovfodret :) satsa mer på varierad träning istället, både varierande träningstyper som tränar olika muskelgrupper och varierande träningspass i både intesitet, frekvens och hur ofta du rider! Det kommer säkert bli stor skillnad där du byter stall och börjar rida ut mera, där tränar du helt andra muskelgrupper som kommer att hjälpa honom att bygga mycket muskler, rid långa mils uteritter varvat med intervaller osv. Sen vill jag även poängtera, vilket många idag gör fel, hur viktigt det är att inte bara rida hästen lång och låg, visst de bygger lite ryggmuskler, men annars så gör det inte så mycket´. satsa på att rida fram hästen mycket så att du verkligen får med bakkärran så han balenserar upp sig i jämnvikt, samtdig som du håller honom i en lagom form så kommer det ge mycket bättre resultat. Dessutom är det inte alls bra att rida en hopphäst så lågt då det tynger på kotlederna, som redan belastas så mycket vid nedprånget i hoppningen, vilket gör att man förstärker risken för kotledsinflammation, när den springer med hela vikten på framdelen :) Mycket bättre för att bygga ryggmuskler är kavaletti (upphöjda), regebundet någon gång i veckan. Lägg i mer bom-arbete :) Det här är bara lite råd jag har lärt mig för veterinär och a-tränare ta åt dig om du vill, du gör ett jättebra jobb iallafall! :)

2012-10-27 @ 17:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0