Röd rosett i svansen?

Har fått lite frågor kring den röda rosetten i svansen, jag trodde att vissa visste det redn sedan tävlignarna i gislaved men jag tog nog det för givet så kan ta det igen.
När man har röd rosett i svansen på tävling betyder det att man ska ta hänsyn och inte rida för nära då hästen kan sparkas. Jag tror att huvudsyftet är just för att hästen sparkas, kankse mot andra hästar men även för att den gör det i annat syfte. Alla säger ofta "den hästen sparkas" när dom ser en häst med röd rosett i svansen. Men jag tar det mer än just bara spakarna. T.ex om man har en bakskygg häst som blir rädd om det kommer saker för nära bakom, osv. Vissa har det även bara för att dom vill att andra ska ta hänsyn vilket jag kan förstå, dock är det tråkigt att det ska behöva vara så. Folk ska ta hänsyn i alla fall.

Men tillbaka till varför jag hade det var för att sist jag var iväg och tävlade hade Chuck något sjukt ryck och var jättesur på mig, han sparkade hela tiden, inga små aprkar utan bakbenen högt över marken så att han själv tappade balansen. Jag kunde inte göra mycket alls, han sparkade konstant. Detta var en tvådagars tävling och andra dagen satte vi på honom en rosett. Jag tycker att har man en rös rosett i svansen är det inte längre mitt ansvar om han sparkar någon annan. Då är det deras fel att dom inte tog hänsyn till det. Om jag inte har rosett och han skulle sparka någon så skulle jag känna mig skyldig. 

I alla fall så hade jag rosetten i helgen för att jag inte hade någon aning om hur han skulle reagera. Han har aldrig tidigare sparkat utan det var just DEN tävlingen. Så nu när jag kunde intyga att det var en engpngsgrej kommer jag inte ha den mer. Men jag ville vara på säkra sidan och inte chansa. Men som sagt nej han sparkas inte, det var bara en dum grej han fick för sig en enstaka tävling.
Första filmen fick jag utgå för att han sparkade så och andra filmen gick ju sådär, man ser bäst på den andra filmen :) 

Kommentarer
Postat av: amanda

Från vad jag har sett på tävlingar så är många ponnyryttare inte speciellt rädda om livet när de hoppar fram så om jag skulle tävla så skulle jag ha röd rosett i varje fall. Alla hästar kan sparka om man rider för nära liksom så bättre o ha en rödrosett så får man i alla fall ingen skit om de skulle hände något ;)

2012-10-12 @ 22:55:13
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Stella

Det måste ju va sjukt jobbigt med en häst som sparkas :/ Jag tycker det ser så häftigt ut på den sista videon för det ser verkligen ut som om han flyyyyger över hindrena! :)

Svar: Jo den tävlingen var det de.. Jag är ju dessutom inte van vid det så blev så paff. Men tur att det bara var en gång :)Haha jadu, han gör det ibland :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-10-12 @ 23:20:13
Postat av: Lovisa

Grymt att du satt kvar i andra filmen ;)

2012-10-12 @ 23:20:36
URL: http://www.vallaryttarna.blogg.se
Postat av: Elin

Tur att det var en engångsgrej, för min Paddington tycker det är ganska kul jämnt och det kan bli slitsamt för ryggen. Men han är ju alltför charmig, pluttisen! Haha ;)

2012-10-13 @ 18:25:03
URL: http://elinlinnealjunggren.blogg.se
Postat av: Elin

Okej... nu blev det en jävligt rörig kommentar från min sida. haha! Menar ju att det var skönt att det bara var en engångsgrej när han höll på så, min håller ju på sådär jämnt vilket kan leda till ont i ryggen på mig som ryttare men jag kan samtidigt tycka att det är ganska charmigt. De har ju lite attityd! :)

2012-10-13 @ 18:29:38
URL: http://elinlinnealjunggren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0