Tips på träning: tömkörning

Nu har jag fått lite tips och inspiration av er läsare om vad som ska skrivas här på bloggen så jag tänkte börja med ett träningstips. Jag tänkte skriva lite om tömkörning, varför jag tömkör och vad som är bra med det. Och även som en frågade, hur jag går till väga.
Jag började tömköra precis efter sommaren, eller i slutet av sommaren då jag kände att jag ville få musklerna att växa. Tömkörning är ett träningssätt som jag själv tycker underskattas för mycket. Det är ett superbra sätt att träna hästen hållbart på. Nu är jag inget pro utan skriver mina egna kunnigheter och tankar om det hela.

Jag började tömköra då det hjälper till att bygga upp ryggmuskulaturen på ett annat sätt än när man rider. När man rider sin häst så lägger sig hela ens vikt på ryggen + att sadeln ligger där och klämmer. Även om sadeln är väl utprovat så måste den ju ta emot någon stans, vilket oftast är på ryggen. Då är det ganska självklart att dessa muskler har svårare att byggas upp. Men när hela ryttarens vikt försvinner och det inte ligger en sadeln och trycket så blir det ju genast mycket enklare för hästen att höja upp ryggen och sätta under bak. Detta gör såklart att hästen känner sig friare och kankse kan ta ut lite mer på sig själv än annars. 

Dessutom om det är en kunnig person som tömkör så kan den ibland även komma åt saker som man inte kommer åt från ryggen. T.ex första gången Tina tömkörde Chuck så hade jag inte kunnat flytta honom för vänster skänkel i flera veckor. Dagen efter var ALLT borta, han gick som en klocka.

Hur man nu ska gå till väga är nog välsigt olika. Jag stod ju på en ridskola där våran chef tömkör många av ridskolans hästar och ponnyer. Så utrustning, allt som behövdes fanns att låna där. Nu kommer vi nog köpa egna prylar så jag kan fortsätta tömköra själv. Det som behövs är en gjord, helst en i läder och inte syntet. Vill du ha en stadig och hållbar gjord bör den vara i läder. Till det är det bra att ha en svanskappa så den sitter på plats och även någon liten padd/schabrak etc under så den inte klämmer. Sen behöver du ett par tömmar i den längden och materialet du tycker och även en pisk. Träns och annat som behövs antar jag att ni redan har ;)
Sen kan det vara bra att ta hjälp av någon kunnit i början. Chuck tyckte det var ganksa läskigt första gången och sprang en hel del så var gärna två och gärna någon kunnig i början. Sen är det bara att öva, öva, öva.

Jag tycker tömkörning är riktigt bra och något jag verkligen rekommenderar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0