Nya fossingar & tänder

Idag var det alltså besök på kliniken med min bebis, skulle aldrig hinna rida innan då vi åkte 30 minuter efter skolan slutade och sen blir han ju drogad så rider inte efter. Dessutom får han vila imorgon också så det blir en liten paus och sen får vi se hur han är på onsdag. Men som sagt - kliniken, vi hade bara bokat in tid för att sko honom men när vi skulle ringa och boka tid för tänderna kunde dom ta det redan idag. Så efter att han fått nya skor på fötterna så tog vi munnen. Och det var på tiden kan jag säga, vi kollade igenom den för kankse 9 månader sedan och då var det okej men det var då. Han hade väldigt vassa tänder som hade gett sår i munnen så det fixade vi till. Han har även en vargtand som vi vetat om, den är väääldigt liten så den stör inte, men om vi skulle märka av det längre fram sak även den bort. Hon kollade även på våra bett och alla var bra, hon trodde inte heller att nosgrimma skulle påverka nu när vi fixat tänderna. Dock tänker jag rida på remont ett tag nu så det får läka. Så nu är munnen fixad och det ska inte vara några problem.

Dock trodde hon inte att det satt i munnen, för vi pratade med henne om varför vi ville kolla upp det. Om helgen och så, och eftersom hon även är veterinär så trodde även hon på trots eller att han inte orkade. Han har under sommaren tappar lite muskler - tyvärr. Vi vet inte säkert varför då jag ridit på som vanligt men något har väll hänt. Han har mer muskler än när han kom men det är mindre än vad det var innan sommaren om ni förstår? Just därför kan det vara så att sadeln behöver provas om och hon trodde att det kunde bero på det, därflr han sparkar. Att han inte använder kroppen på rätt sätt när han inte har så mycket muskler. Och jag säger inte detta för att säga något, men han är vääldigt svår att sätta muskler på. Vi har kämpat i ett år med olika metoder, olika foder osv osv men det blir inte så bra. Det går långsamt framåt, men nu som sagt fick vi ett tillbaka slag. Så vi fick massor av tips av henne. Vi ska höja upp hans högiva 2 kg, och köpa till ett kraftfoder. Nu äter han Krafft protein, så till det ska han få 1 kg av Krafft grov 60 tror jag det hette. Och så fortsätter vi med Myoplasten som är bra för muskelsättning. Och så ska vi ta fler tömkörningslektioner för Tina så att jag till slut kan tömköra honom själv ca 2 gånger i veckan. 

Hon tyckte att vi skulle börja med detta och inte ta allt på samma gång. Blir det inte bättre får ta en ordentlig genomkoll!
Så jag känner en liten lättnad då jag har pratat med en som KAN.

foto: emahellgrenn.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Ni har inte kollat om han mask? Min ponny hade blodmask och väldigt många har haft det den senaste tiden. Värt att kolla upp iaf. Dock kan det mycket väl vara trots tid. Alla hästar har ju vissa dåliga tider, så är det bara:)

2012-09-10 @ 20:41:59
URL: http://jennifersandbergg.blogg.se
Postat av: Kerstin Falk

Min häst tappade muskler under en skada. Rejält, han är tunn i sig men matvägrade även när han hade boxvila. Knäppa häst (skyller på att han är fux ;).) Sedan har vi under hela sommaren ridit och börjat fodra upp honom utan att musklerna i ryggen satt sig som de ska. Vi började märka att han var spänd mm. Så vi åkte och provade ut en hoppsadel och kollade dressyrsadeln. Tur var det. För när han hade tappat vikt så slutade sadeln ligga bra och tryckte vid bogarna. Vilket gjorde att allt arbete blev nedbrytande för musklerna eftersom sadeln låg och tryckte. Detta trots att den från början var utprovad och när han är i rät hull ligger perfekt på honom. Nu har vi tagit dit massör och stoppat om, värm om och gjort allt med sadlarna och honom. Kan definitivt vara sadel på en känslig häst. Förstår inte vad man gör utan en utprovad sadel i första läget. Tur att vi kollar våra regelbundet annars kan man förstöra ryggen. Tänk om vi inte märkt det i tid? Tänk om det gått ett halvår? usch så hemskt... Så där kanske du har anledningen att han har haft svårt och sätta muskler som han ska och är spänd. Även om han inte var det tycker jag att man ska ha en utprovad sadel i alla fall.

2012-09-10 @ 21:23:29
URL: http://ksf.blogg.se
Postat av: Jannike

Tjollahopp :)
Det var lämge sen jag kollade Suppans tänder nu och det kanske skulle vara lite dags igen när jag läste att det hänt en del med Chucks tänder på 9 månader... Var nog 2 år sen Suppan fick koll på munnen. But a little question; Hur mycket kostar ett "tand-besök" ungefär? Olika överallt, men tänkte om du vet på ett ungefär ;)

Hoppas det löser sig med din lilla trots ponny snart och att han kan bygga lite mer muskler nu :)

Svar: Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket det kostar. kan kolla med mamma :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-09-11 @ 08:56:23
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0