Resultat & tänk kring dagen

Direkt när jag kom till stallet imorse tog jag av honom täcket, kände igenom hela hans rygg, tryckte och klämde och han reagerade ingen stans. Så jag tryckte lite hårdare(hade nästan gjort ont på en människa & hästar har ju väldigt känslig hud) och trots det reagerade han inte ett skit bokstavligt. Kände igenom bogarna, frambenen och hela bakbenen + rumpan och han hade inte ont någonstans så något ytligt är det inte. Tog även tempen på honom och han hade 37,7 alltså det han brukar ha. Det känns verkligen inte som att någonting är fel på honom, men samtidigt vill jag inte utelsuta någonting. OM det skulle vara något vill jag hitta det nu. Jag till och med tog bakbenen och böjde dom så som man gör på böjprov (inte riiktigt så högt) och han reagerade inte. Jag menar hade han haft ont hade han stretat emot. Och att jag ens kunde ta upp dom så högt var ett underverk då jag aldrig kunnat det innan så han känns väldigt skadefri. Så om det skulle vara något tror jag det är sadeln..?

I alla fall satte vi på rosetten i svansen och gick ut för att rida fram. Han var seg som ättika på framridningen men jag lät han va det och la inga krav på honom och han verkade nöjd tills jag skulle fatta galopp. Jag fattade galoppen och ca 3 språng efter det så kickar han rakt ut. Jag rörde honom inte ens med skänkeln utan han bara sparkade rakt ut utan anledning? Sen sparkade han några gånger till så jag tog av sporrarna och det blev bättre några varv innan han gick tillbaka till att sparka. Jag kunde inte koncentrera mig på framridningen för han sparkade lite när han kände för det. Jag testade att galoppera på massor framåt och det gick han med på, men så fort jag tog tillbaka honom och tänkte komma på något hinder så sparkade han. 
Testade då efter det att bara låta honom gå, släppte på tyglarna och lät honom sköta allt. Det gick snabbt och han halkade lite i svängarna ibland men han sparkade inte så jag tänkte samma sak på banan. Men inne på banan surade han ihop igen. Det var ganska snäva svängar så jag var ju tvungen att ta tillbaka honom för att inte gå omkull och då sparkade han så fort jag tog tillbaka honom lite. 
Runt kom vi i alla fall, ett stopp på sista hindret som han tyckte var läskigt, många som stannat ut sig på det hindret så det gjorde inget. 

Alltså blev denna dagen bättre än gårdagen en jag har fortfarande inte fått kläm på vad det är. Det känns ganska mycket som en trotsperiod, MEN jag tänker kolla upp sadel och honom också, för säkerhetens skull. Film från dagen kommer ikväll när jag kommer hem. Print kan ni få så länge. Hoppade som sagt en LB+ idag (1,05) Hoppa kan han ju, men emellan undrar jag vad han håller på med? 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan det inte vara något med tänderna då? Alltså om han blir sur när du tar honom i munnen?:)

2012-09-09 @ 13:21:19
Postat av: Anna

Verkar ju helt klart vara en herre med liite för många tomtar på loftet (istället för för få tomtar på loftet alltså ^^'). Udda och egensinnig, tror det bara är en grej han fått för sig den här helgen :)

2012-09-09 @ 13:49:31
URL: http://annalundineriksson.blogg.se
Postat av: Moa

Min förra ponny började oxå beté sig sådär ett tag, sparkade
och var allmänt sur och bråkig. Vi kollade han på en
veterinärklinik och dom kollade över hela hästen
och gjorde allt dom kunde för att se om de va något
som gjorde ont, men dom hittade inget och sa att de
antagligen bara va en trotsålder som han kommit in i.
Efter någon vecka slutade han med alla dumheter, så jag tror
att Chuck kanske oxå har någon sån period?:) Hoppas de
blir bättre;)

2012-09-09 @ 14:29:30
Postat av: EmelieSv

Du nämnde ju att han var stel i vänster sida, och då kanske han har en låsning eller något? Min kompis häst hade en låsning i ryggen och hennes häst sparkade och drog iväg som bara den pga låsningen. Hoppas såklart inte att det är det men det är svårt att förstå vad hästarna håller på med ibland och hoppas ni löser detta!. :)

2012-09-09 @ 15:33:17
URL: http://Emmeliesv.blogg.se
Postat av: Anni

Jag tycker inte att du ska göra det till en större grej än vad det är. ALLA hästar har sina dåliga perioder och chuck verkar ju dessutom vara en ganska speciell och lite känslig ung man :)
Kan vara något så enkelt som att han känner sig lite nere på grund av fällning/pälssättning. Är ju faktiskt många hästar som är lite extra tjuriga nu vid denna tidpunkten. Visst, jag kan hålla med om att man kanske ska kolla upp honom ordentligt om det håller i sig eller blir mycket värre, men inte för att det går dåligt på EN tävling. Du ska se att han snart är sig själv igen! Och oavsett vad så är jag säker på att han var överlägset snyggast på tävlingen i helgen!:)

2012-09-09 @ 15:41:42
URL: http://teamoveson.blogg.se
Postat av: Anonym

Tror absolut inte att han är skadad eller har ont men det kanske är lite träningsvärk? Eller kan de vara munnen! Eftersom
han sparkade när du höll tillbaka han. Kanske ett munsår, kanske bitit sig någonstans i munnen? Sne tand? Jag vet inte, men du kan ju kolla lite själv i munnen :)

2012-09-09 @ 18:37:52
URL: http://blockna.blogg.se
Postat av: Cassi

Asså lite efter men iaf. Känner igen mig i det där. Visst jag,har haft,min häst i 3 månader men ändå. Han testar mig till och från i perioder och några gånger väldigt mycket och andra lite mindre. Jag tror bara att han testar? Du kanske har ridit honom
på ett annat sätt senast tiden och han
börjar förändra sig i kroppen? Så är det ivårat fall

2012-09-10 @ 13:46:36
Postat av: melinda eriksson

Han har nog bara kommit in i någon nördig period förhoppningsvis!

2012-09-11 @ 10:02:27
URL: http://melindaeriksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0