3 månader med hack

Japp. Ni ser rubriken och det är så sant. Jag har läst på mig lite mer om detta med sår i hästens mun. Vi var ju inne med honom hos tandläkaren och de trodde de skulle vara läkt efter en vecka. Såklart litar man på ATG. Men i detta fallet skulle jag inte gjort det.

Det tar absolut(!!) MINST en och en halv månad för ett sår i hästens mun att läka. Vill man vara på den säkra sidan ska man vänta upp till 3 månader innan man rider med bett igen. Detta är för att det kan läka på utsidan men slemhinnorna måste få en chans att bygga upp nya vävnader och detta tar ca 2-3 månaders tid. Jag vill inte riskera någonting mer nu att det ska gå upp igen. Jag offrar allt för att han ska må bra. Hur surt det än är, hur många tävlingar jag måste hoppa över, hur tiden kommer rulla iväg för ingenting. Det spelar ingen roll, för i slutänden är det hans hälsa som går före ALLT.
Jag tänker inte testa efter 2 månader, för om det går upp då måste jag börja om på noll. Det är bättre att ge det EN ordentlig chans istället för många små.

Den stora frågan: Hur blir det med tävlingarna?
Svaret är enkelt. Imorgon åker jag och tränar för Tobbe igen och säger precis som det är. Jag kommer ta det lugnt och hoppa lågt. Om det funkar någorlunda bra kommer jag tävla honom på hacket. Fortsätta träna och hoppa på det och ta allt eftersom det kommer. Jag kommer ge det en chans och låta det funka tills det slutar funka. OM det däremot inte skulle gå att hoppa honom på hacket. Om han är helt kaos imorgon så kommer jag rida dressyr ett tag och sedan testa igen. Går det åt skogen då med så får han stå ett par veckor. Jag finner ingen motivation i att rida i 3 månader utan att få göra det vi båda älskar - hoppa. Då kan jag lika gärna ge honom någon månads vila för att sedan träna som satan när jag kan rida med bett igen. Nu håller jag såklart tummarna att jag kan rida och hålla igång honom, kanske till och med tävla på hacket. Imorgon vet ni troligtvis svaret.

 

Kommentarer
Postat av: ALMASFOTON

Åh håller tummarna för att det går bra, vill se er på udden :)

2013-07-15 @ 22:12:35
URL: http://almasfoton.blogg.se
Postat av: Lisa Fager

Blev tvungen att rida min ponny på hack när han drog ut två tänder. Vi behövde bara rida en månad dock men jag behöll det på ett år och rider mer än gärna på det nu! hopptävlade och allt med det! Han är otroligt stark samtidigt som han är känslig men ser på bilden att du har ett läderhack och det kan jag säga att det gick inte alls att ha på honom. Det var som att rida i grimma! jag red med ett som hade kedja under. Det var enorm skillnad på honom mellan de två hacken :)

Svar: Jag kan dock inte ha kedja på honom, om jag rider med kedja utan att ha något runt om så får han damp. Han sparkar, bockar och gör allt för att få av en.. Dock kanske ett annat hack hade funkat, vet inte riktigt vad som är okej att rida med på ponny :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-16 @ 23:06:44
URL: http://lisafager.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0