En bra annons

Sitter på hästnet och kollar runt lite, inte av någon anledning utan mest för det är roligt. Det slår mig flera gånger, vad fasen tänker dom med? Så jag tänkte dela med mig av mina åsikter om vad en bra annons är och vad JAG skulle fastna för om jag letade häst. Har ändå inga bra bloggideér just nu så detta blir perfekt.

Först och främst tycker jag att en bra bild är ett måste. Det finns vissa annonser utan bild och jag ska vara ärlig och säga att de annonserna intresserar mig inte alls. Sedan finns det dom som lägger ut bilder när hästen står i transporten, en hagbild, kanske en suddig bild från ett videklipp. Allt detta är big NO. Jag tycker att är det en hopphäst ska huvudbilden vara en hoppbild och sedan kanske någon annan bild också som syns när du klickat in. Är det en dressyrhäst så ska det vara en dressyrbild som huvudbild och kanske någon annan till. Likadant om det är körning, fälttävlan osv osv. Ta en lämplig bild. Visst är det roligt med bilder med massa rosetter, men nej det är ju inte det man vill se som köpare. Man vill se hästen in action. Så enligt mig, Välj ut en BRA bild, ingen pixlig halvdålig utzoomad bild. Välj ordentligt. Stort nej är också bilder när man rider i typ klänning, utan hjälm osv. 
Om jag skulle sälja C idag skulle jag utan tvekan välja dessa två bilder.
 
För det andra, skriv ut namn & höjd. Många skriver inte ut namnet på hästen, varför man inte gör det är för mig en gåta. Namnet på hästen är en bra sak för de intresserade så att man kan kolla resultat etc. Är det ponny så tycker jag det är viktigt att skriva ut höjden. Inte bara skriva "maxad d-ponny" t.ex. Maxad d-ponny kan vara allt mellan 146 till 148 beroende på vem som säljer. Och de få centimetrarna kan spela stor roll. Kön, ålder osv är för mig redan självklart så det skriver vi inte ut här.

Själva annonsen. Innehållet är ju ändå det viktigaste. Men för att vilja klicka sig in på annonsen behöver det över vara bra. I annonstexten tycker jag det ska vara så mycket fakta men så lite text som möjligt. Jag tycker man ska skriva ut allt som är positivt med hästen. I mitt fall skulle jag skriva att han är en pigg och framåt ponny med mycket egen motor, snäll att rida men behöver en rutinerad ryttare. Startat nat. LA felfritt och placeringar upp till och med LB. Fin i dressyren men inte startat något pga mitt intresse. Snäll att lasta, klippa, duscha och snäll att ha med på tävling. Slutmätt 148 cm. Säljes pga ...
Ja typ så, lite mer hade jag lagt till men är lite svårt när jag sitter här och inte har en ponny till salu ;)

Något man inte ska ta med i annonsen är nackdelar med hästen. T.ex jag skulle inte skriva ut att han är svår att sko, tittig på hinder och andra liknande saker. Det sparar man tills de är intresserade och har ringt eller mejlat.

Sist men inte minst, sätt ett rimligt pris. Ett överpris gör att ingen vill ha den pga att den är så dyr. Men ett underpris kan också avskräcka en köpare då det kan låta som att den kanske har någon dold skada eller annat negativt. Sätt ett normalpris och skriv hellre att priset är diskuterbart till rätt köpare.

Ja, tror jag fått med alla mina åsikter när det kommer till annonser. Slarviga, dåliga, tråkiga annonser är big NO. Ska man sälja sin bästa vän kan man i alla fall anstränga sig lite för att få en bra annons, inte sant?

Kommentarer
Postat av: Ida

Du har helt rätt!

2013-07-14 @ 12:53:09
URL: http://idatrofast.blogg.se
Postat av: malou kastman

Jag håller inte riktigt med på delen med att man inte ska skriva ut nackdelar med ponnyn/hästen.. när jag letade häst i vintras var det så himla jobbigt för det fanns ju inte en endaste hästjävel som det var minsta lilla fel på utan alla var helt felfria och perfekta xd jag kan istället tycka att det blir jobbigt att få reda på "felen" först när man ringer/mejlar för då blir man på något sätt lite besviken för att hästen inte var så bra som annonsen påstår. Självklart menar jag inte att man ska skriva ut allt som är fel på hästen men jag tycker iallafall att man kan nämna något för där finns inte många hästar som är helt felfria ;)

2013-07-14 @ 19:15:11
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Carin

Jag som lite sporadiskt letar häst blir galen när inte höjden är utskriven i annonsen. Eftersom jag är ganska kort och lätt (159 cm) så är höjden ganska viktig för mig, då hästar över 170 cm automatiskt går bort. Det är så otroligt frustrerande när en annons stämmer till 100%, men så saknas höjden?! Det är väl ganska väsentlig information. Samma med ungponnyer, jag vill ju gärna veta ungefär var höjden landar för att veta om det är lönt att köpa (utbilda och sälja vidare), då en 4-åring på 148 cm förmodligen blir en liten häst och sjukt svår att få såld...

2013-07-14 @ 20:42:19
Postat av: Agnes

Håller med! Letar ponny just nu, ibland får man se nästan lite roliga annonser ;) En ärlig, välskrivenoch fin annons gör mycket!

Svar: PRECIS, såg att du skulle köpa häst. Så jäkla kul Agnes, hoppas du hittar en riktig pärla! :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-15 @ 13:20:15
URL: http://agnesahlgren.horseworld.se
Postat av: E M I L I A

Den första bilden på han är så jäkla snygg!!

2013-08-01 @ 12:41:50
URL: http://emilialarssonnn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0