Fransk bulldogg

I brist på annat måste jag meddela att jag vet exakt vad jag ska köpa när jag blir arton. Jag har sedan jag var liten velat ha en hund, men ju äldre ja blivit desto mer seriöst har jag tagit det. Mamma och pappa tycker dock inte att tiden finns. De skulle gärna vilja ha en hund, men de vet inte om de har tid till det. Jag är inte myndig och kan inte köpa en själv så jag har länge sagt att när jag blir arton ska jag köpa en.

Mina tankar har länge gått runt rottweiler, siberiansk husky, amstaff, boxer, svart schäfer eller liknande. Jag har alltid varit emot små hundar och vill gärna ha en stor bastant sak. Jag skulle utan tvekan kunna köpa mig en pitbull om jag inte vetat att det kan vara livsfarliga och jag är inte ens säker på om man får köpa de lagligt i Sverige? Alla har tjatat på mig om att rottweiler och husky kräver myycket jobb vilket jag såklart vet. De behöver en bestämt men ändå snäll ledare osv. 

Så när vi var borta igår kväll så hade dom en fransk bulldogg där och jag föll pladask. Den är precis en sån hudn jag vill ha, fast i litet format och utan svans. Men lättskött och snäll, jag menar vad spelar det för roll att den inte har en svans när den är såååå söt? Jag har ofta hört att jag har udda hundsmak.. hehe. Jag är i alla fall till 100% säker att jag kommer köpa mig en fransk bulldogg när jag är arton.
HUUUUR SÖTA ÄR DOM INTE??

Kommentarer
Postat av: Sarah

Åhhh! En vi känner har en fransk bulldogg och det är verkligen världens härligaste hund! Hur go och snäll som helst, men full med energi och är väldigt busig - perfekt temperament. Jag kan verkligen rekommendera den hundrasen! :)

2013-07-30 @ 08:22:08
URL: http://sarahgotz.blogg.se
Postat av: Andrietta

Några jag känner har en 1-årig fransk bulldogg, Doris är någon av de goaste och gladaste hundar jag någonsin träffat! Så himla glad och positiv, nyfiken och sådär.

Sen för man ju tänka lite på att inte välja en med för intryckt nos då många utav rasen har andningsproblem. Man får också anpassa motion och sånna saken efter dem - också det pågrund av andningsbesvär. Men för en så go hund tycker jag helt klart det är värt det! :D

2013-07-30 @ 09:20:20
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/
Postat av: Josse

Pittbull är lagligt i Sverige... Tror inte ens det blivit några lagar om diverse raser. Och det är inte bara dem som är "farliga";-) även en liten skithund kan bli farlig men de har ju bara inte styrkan :)

2013-07-30 @ 10:06:24
Postat av: Johanna ♥

mina kusiner har en fransk bulldog och han är nog den goaste hunden jag har träffat, underbar!

2013-07-30 @ 10:25:17
Postat av: emma

Pitbull är inte farliga :) Och amstaff är för övrigt i princip samma ras. Vi har en amstaff och hon är den snällaste hunden jag någonsin stött på + de andra amstaffs jag mött :) Pitbullen blir ju bara farlig om ägaren uppfostrar den till att bli det, precis som att en schäfer också kan bli farlig.

2013-07-30 @ 11:12:17
Postat av: A

Franska bulldoggar har väldigt trevligt temperament, sen tycker jag inte att de är fen finaste hunden som finns men det är ju en smaksak ;) Måste däremot varna dig att de ofta får hälsoproblem med andning pga. nosen, från vad jag hört. Mins kusiner har en sådan (som är 7 år) som är blind sedan ett par år tillbaka vilket tydligen också är vanligt för den rasen. Vill inte avskräcka dig för det är trevliga hundar, det är ju inte alla som får problem heller :)

Svar: Ja, det finns nackdelar med rasen helt klart, men det får man ta när och om det kommer :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-30 @ 11:19:05
Postat av: Malin

Min granne har en sån hund tror jag det är, iaf väldigt lika :) jaga brukar va hundvakt åt den ibland :D hon är alltid hur glad som helst och ska alltid hälsa på en i tusen år :D

2013-07-30 @ 11:27:00
URL: http://westergrenpictures.blogg.se
Postat av: Therese

Jag har en boxer det är nog en utav de goaste raserna jag har träffat hon är verkligen underbar! Lekfull och aldrig glad har aldrig sett henne sur det ända är ju att de leker på sitt sätt och vissa hundar tål inte det hehe så man får se ifall det funkar, de boxas väldigt mycket så det är bara det som kan göra saker lite komplicerat men annars är hon nog den bästa hund jag har träffat så grymt lättlärd och aldrig något problem vad som än händer! :D

2013-07-30 @ 14:10:13
URL: http://www.showits.blogg.se
Postat av: Sara

Ett tips är att följa manny_the_frenchie på instagram! där kan du stirra dig blind på söta frallor!

2013-07-30 @ 14:19:19
Postat av: Kajsa Johansson

Dom är så fruktansvört söta!!

2013-07-30 @ 16:18:17
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Johanna

De är jättesöta, men jag skulle aldrig ha hjärta att skaffa en o på så sätt ge mitt stöd till dem som avlar sönder dessa stackars hundar.. Samma med schäfrar etc. :(

2013-07-30 @ 17:03:44
Postat av: Julia

Asså detta är fan läskigt... När jag läser din blogg så känner jag igen mig med allt. Allt från att sitta på toan i över en timme till att hästarna stannar och håller på. Och senast igår såg jag för första gången en Fransk bulldogg och jag föll pladask. Jag ska ha en sån ngn gång!! Jag tycker det är fett spooooky iaf.
Din blogg är sjukt bra och du äger <3

Svar: haha, läksigt ;)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-30 @ 22:00:05
Postat av: Linnéa Björkström

Dom är såå söta! Jag har också känt att jag alltid vill ha en ''stor'' hund, men nu är jag helt såld på mopsarna. Överdrivet söta saker alltså :'D

2013-07-30 @ 23:03:36
URL: http://linneabjorkstrom.blogg.se
Postat av: Signe Nylander

Själv skulle jag rekommendera 2 raser: Dansk/svensk gårdshund, som är en lite mindre ras, ungefär som en fransk bulldog. De förväxlas lätt med jack russels, men dessa är lite annorlunda i tempramentet, och mer släthåriga. Min farmor & farfar har en sådan liten hane, jag har varit med sedan dag 1, och han är så himla go. Alltid glad, väldigt pigg och energisk och positiv till det mesta (utom dammsugare). Jag har själv lärt honom en hel del trick, bl.a spela död, high five, dansa, balans och rulla runt. Tanken var att jag skulle börja agillity med honom, men tyvärr räckte inte tiden till. De är väldigt lättlärda, och eftersom att du kommer att spendera en hel del tid med hunden, så kommer det finnas mycket tid till tricktränibg, som alltid är kul. De är även väldigt framåt, och inte särskilt blyga, så om Chuck skulle gå med på det så skulle det nog inte alls vara några problem att de blev vänner. Anledningen till att jag rekommenderar denna ras är för att den inte är i närheten så sönderavlade som ex. en fransk bulldog. Trots att de är väldigt söta, så är det verkligen inte schysst mot hunden. Det bästa vore egentligen om man slutade avla på rasen, och efter några år kommer rasen att vara utdöd.
Den andra rasen jag rekommenderar är labrador. De är en fruktansvärt härlig hund, och jag har bara mött positiva, glada och välmående hundar av den rasen. Lättlärda, snälla och väldigt bra familjehundar. Dessa är inte heller sönderavlade, vilket är väldigt bra! Och om du vill ha en lite annorlunda hund så går det alltid att välja en brun labbe (jag funderar själv på att skaffa en sådan när jag blir äldre), eller en gul. Hursomhelst är alla färger jättefina! Lycka till med hundletandet, och tack för en superblogg! :D /Kram Signe!

2013-07-30 @ 23:05:55
URL: http://signes.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0