Dagens hoppträning

Började dåligt, gick bra i mitten och slutade dåligt. Jag kan säga så att det var varken mitt eller Chucks fel utan vi har helt enkelt inte gjort vad som behövts.

Vi hoppade en liten bana med en serie, serien gick inte så bra, men efter några gånger funkade det. Annars hoppade han fint egentligen, det var bara jobbigt för han bet sig fast i höger - som vanligt. I alla fall, träningen behöver vi inte snacka så mycket om. Jag pratade med Mats efter och vi funderade på att testa annat bett osv, han frågade när vi senast kollade hans tänder och det var då jag faktiskt vaknade upp. Jag har tänkt lite på det innan, att han släpper bettet i dressyren, biter sig fast i höger i hoppningen att det kan bero på något i munnen. Men jag har inte tänkt mer på det. 
Vi kollade hans tänder för ett halvår sedan ungefär och då var allt fint. Och att testa ett nytt bett, jag kände att visst det kan funka - men han har funkat på detta bettet innan så när vi kom till stallet kollade jag hans mun. Kunde inte hitta något, kände på sidorna så mycket det gick och till slut försökte jag förbrilt lyfta på tungan och där tror jag svaret va. Ett ca 1 cm långt "jack" fanns det där. På högra sidan under tänderna. Inte lustigt att det inte funkat i ridningen.

Nu tänker jag rida på hackamore och imorgon ska vi ringa och se om vi kan få en tid hos vetrineräen/tandläkaren. Om vi inte kan få tid innan AW får jag helt enkelt se hur det blir. Förhoppningsvis kommer detta läka om jag inte rider honom med bett och isåfall rider jag utan bett till AW och åker. Men förhoppningsvis får vi tid och ordentlig svar. 
Hatar när man suttit och förökt jobba igenom något som bara gjort ont. Tur att vi kom på det till slut i alla fall och nu ska han inte behöva ha ont mer.

 

Kommentarer
Postat av: Malin W

Naw lille Chuckis :( Vad bra att ni kom på det nu och att han inte gick längre med det! :)

2013-06-13 @ 22:49:07
URL: http://westergrenpictures.blogg.se
Postat av: Isabelle

Tur att du märkte det i tid! :)

2013-06-13 @ 22:58:32
URL: http://isabelleforsberg.wordpress.com
Postat av: Nikki

Hejsan

Måste börja att säga att ni är ett ruskigt snyggt ekipage! Chuck ser fantastiskt välmående & snygg ut!
Grymt jobb!

Nu till en fråga :)
Har ni haft ute en equiterapeft till Chuck?
Om inte testa det, super bra att någon känner igenom hästen
I förebyggande syfte. Det stärker hästens fysik :)
Och så kan de korrigera eftersom du säger att han biter sig fast i höger.

Kram & lycka till! Håller alltid tummarna att du ska sätt den envisa nollan!

Svar: Vi har en equiterapeft ute hos honom regelbundet, dock är det inget C tycker är speciellt roligt.. haha. Men i alla fall, han kollas regelbundet, ibland med längre uppehåll och ibland längre. Var inte så länge sedan hon var ute senast :)Kram
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-06-14 @ 01:12:54
URL: http://adonis.blogg.se
Postat av: Andrietta

Usch, vad tråkigt - tur att ni fick reda på det i alla fall :)

2013-06-14 @ 09:38:25
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0