"Köpa en färdig häst?"

Är det verkligen så vi alla ser det idag? Jag själv hade liknadne åsikter en gång i tiden, jag tyckte att vissa personer bara gled runt för att de hade köpt en "färdig" häst. BULLSHIT. Ingen häst är färdig när man köper den - om den så gått EM eller aldrig ens tävlat, inte är väl någon av dessa färdiga. 

Jag blir så trött när jag hör folk säga att den personen borde inte bli placerad, hon kan inte rida, hon fick en dyr häst av sin pappa. Come on? Sanningen är väldigt enkel - men den gör ont att höra ibland.

För det första har alla olika hästsmak. Vissa vill ha gröna hästan, vissa vill ha lite mer rutinerade. Vissa gillar sega hästar, vissa gillar fart. Vissa personer kanske känner att nej, jag vill faktiskt ha en häst som jag kan få lite framgång med direkt. Ja, då kommer denna personen kanske försöka hitta en häst som gått lite innan, har resultat osv. 
När jag letade häst sa jag hela tiden att jag ville ha en grön häst. Den hade kunnat få gått några tävlingar - men jag ville ha lite motstånd. 

Då undrar jag, varför ska man då klanka ner på den personen som köper hästen med resultat? Gör det den till en sämre ryttare? NEJ! För denna personen kommer att få kämpa ordentligt på både träning och tävling, precis som den som köper en grön häst. Däremot kanske den får sina framgångar lite snabbare, men aldrig lättare. För mig kan jag tycka att vissa har det lätt - men vi behöver alla kämpa på OLIKA saker.

Jag tycker inte att jag är en bättre ryttare för att jag köpte en ponny som inte gjort så mycket och behöver mycket jobb. Och det är det jag vill att alla ska släppa.

Jag erkänner att detta har jag fått påminna mig om väldigt ofta. Ingen köper en färdig häst - men JAG köpte mig en jäkla massa jobb och som man ligger får man bädda. Jag kämpar på som en gris. Men jag säger inte att tjejen med den bruna lilla b-ponnyn som gått SM inte måste kämpa minst lika mycket som jag. Man blir lätt blind, en så svårriden häst kan se så lätt ut och tvärtom. Men jag vill få bort dessa fördomar. Vi alla började från ruta ett, både ponnyer, hästar och ryttare. 

Kommentarer
Postat av: Andrietta Svärdh

Bra skrivet! :D

2013-06-06 @ 17:57:25
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/
Postat av: Malin

Du är så klok Carro, alltså allvarligt! Du har så kloka och mogna åsikter om saker och ting och du står alltid för det du tycker och tänker. Beundrar det verkligen hos dig :) !

2013-06-06 @ 18:58:20
URL: http://westergrenpictures.blogg.se
Postat av: Malin

FAN VAD BRA SKRIVET! Mitt i prick!

2013-06-06 @ 19:42:12
URL: http://tennisryttarna.blogg.se
Postat av: Wilma

Så ruskigt bra skrivet & så himla sant !!

2013-06-06 @ 20:38:09
URL: http://Ziros.se
Postat av: Mikaela

så sant, vet en som köpte en ponny som gått msvb hoppning gud vad hon får kämpa bara att klara en LB. så mkt att lära sig, tidigare ryttare har ju säkrligen hittat knappar och allt för sig själv är det bara börja om från grunden

2013-06-06 @ 22:31:22
Postat av: lisa

Kunde inte skrivit det bättre själv! Sjukt bra är du Carro! :D ♥

2013-06-07 @ 12:27:57
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: Evelina

Bra skrivet bästa Carro<3

2013-06-07 @ 20:28:46
Postat av: Johanna

Håller verkligen med :)

2013-06-07 @ 20:41:26
URL: http://finanora.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0