Ridövningar?

Jag har ju faktiskt en kategori som heter ridövningar, dock skulle jag vilja påstå att den ekar väldigt tom. 
Jag kan ju faktiskt en hel del roliga övningar, som hjälper för både det ena och det andra som jag lärt mig under mina 8 år på ridskola. 
Kanske är det något ni vill ha tips om? Som jag kna lägga upp en rolig övning på? Så att man slipper traggla samma sak dag ut och dag in.

JAG skulle dessutom vilja ha tips på hur man får hästen att gå fram till handen. Jag har ett sätt som jag rider på varje dag, men jag tänkte om det fanns något annat jag kunde variera med. Har du något tips till mig? Att få hästen ta stöd i bettet?

Kommentarer
Postat av: Linnea Hildorsson

Kan du några roliga gymkahana övningar?? :D

2013-05-24 @ 13:48:02
Postat av: linda

Min häst har samma problem när det är andra som rider, men jag märker konstigt nog inget, hon tar ibland till o med för mycket stöd när jag rider :/ Vet bara inte hur jag gör :/ svårt att förklara över nätet och svårt när man inte har sätt hästen :/

2013-05-24 @ 16:28:37
Postat av: Horselover

Har du någon enkel dressyr övning?
Gör bara samma alltid.

2013-05-24 @ 16:29:31
Postat av: Ebba :D

Har du provat att rida på lite tjockare rakt bett? Det brukar göra att de har det lite lättare för att ta stöd. Jag rider min häst på rakt gummi-bett och det funkar jättebra! Ibland kan han dock bli lite stum i handen men jag känner att jag tar hellre det än att han inte vågar ta stöd.. Jag är inget proffs men det har dunkat för många och även för mig :)
Älskar din blogg btw, du och Chuck är helt perfekta verkligen och du rider honom sjukt bra!

2013-05-24 @ 16:45:16
Postat av: Ida Barsk

Har du någon övning som hjälper hästen att få ett större register i gångarterna? :)

Vad är det för övning du ridit för att få honom att ta stöd på bettet? Jag har nämligen ridit en fyrkantsövning (mindre fyrkant) som hjälpt mig otroligt mycket med mitt sto att ta stöd på bettet, och börja gå i rätt form över huvud taget. Hon var inte lärd att gå i rätt form, men kom dit efter några minuters tragglande efter att jag började med den, gjorde även att hennes underhals byggdes bort. Jag vet inte om det har samma effekt på hästar som KAN gå i rätt form eller om det blev så att hon tog stöd på bettet självmant när hon kom dit.. Men om det verkar vara något så kan jag förklara lite närmare i ett inlägg med film där jag visar exakt hur jag gör :)

2013-05-24 @ 18:09:13
URL: http://idabarsk.horseworld.se/
Postat av: Erica

Övergångar! Rid i trav och sakta av till skritt vid varje bokstav i ridhuset för att sedan trava igen, det gör jag alltid på min ponny som haft svårt för att just komma fram till handen och det funkar hur bra som helst! :)

2013-05-25 @ 00:54:37
URL: http://ericahungler.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0