Jag fortsätter jag med..

HJÄLMDEBATTEN!
Jag kände för att ta upp min syn på det hela nu när det verkat bli ett ämne i bloggvärlden de sista dagarna.

För det första är det upp till var och en om de vill ha hjälm eller inte, självklart kommer JAG alltid tycka att hjälm är en självklar sak. Jag kommer alltid bära hjälm vid ridning och jag tycker även att det är bra när stall har regler att hjälm måste användas. Jag tycker att så fort man står i ett offentligt stall är hjälm något man har på sig vid ridning. Har man ett eget stall eller bara är några få i ett stall då känner jag mer. Whatever?

Jag kommer själv aldrig klanka ner på en person som rider utan hjälm och jag kommer aldrig tycka illa om någon som väljer att rida utan hjälm. Det är deras liv och de får göra precis vad de vill med sina liv. För mig är hjälm en självklar sak för att det kan på mååånga sätt rädda liv. För andra är den bara ivägen och de känner sig bekväma utan hjälm. LÅT de rida utan hjälm.

Däremo finns det en sak jag INTE tål. Om man är på clinic eller annat liknande för en berömd ryttare och den rider utan hjälm då tycker jag att den är vääldigt orespektlös. Eller som typ gbghs när ryttarna rider sina hästar i pauserna ibland eller tidigt på morgonen och rider utan hjälm. SÅ svårt är det inte att sätta på sig en hjälm och egentligen är det ju på tävlingsplatsen och hjälm SKA bäras.

Jag kommer alltid tycka att ska man lägga ut bilder, filmer eller vet om att många ser det man gör kan man väl ta besväret och knäppa på sig en hjälm. Det finns så många personer som ser upp till personer och en bra förebild är en säker förebild. MEN som sagt, samtidigt tycker jag alla som överreagerar kan ta det med en nypa salt. Man kan inte styra över någon annans liv. Ja, det blev väldigt oklart, men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma! 

 

Kommentarer
Postat av: Malin

Återigen, så sjukt klockrent! Du träffar alltid mitt i prick! Riktigt bra skrivit!

2013-07-05 @ 23:34:14
URL: http://tennisryttarna.blogg.se
Postat av: Ylva

Superbra skrivet!! Helt rätt! Känner av sååå många som ramlat av och antingen skulle dött eller fått bestående men ifall de inte haft hjälm! En kompis fick TROTS hjälm bestående men när hon föll av in i sargen på ridhuset. Hon kommer alltid att ha en hjärnskada som gör att hon har problem med koncentrationen och lätt får huvudvärk. Och en annan (var bara för ca 1 1/2 månad sen) flög av och landade på huvudet. Hela hjälmen var paj och hon fick åka till akuten med hjärnskakning och ryggskada. Hon äter fortfarande en maasssa smärtstillande)

2013-07-05 @ 23:45:43
URL: http://ylvdan.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag håller verkligen med!! Det är ens eget val!!

2013-07-06 @ 08:45:29
URL: http://finanora.blogg.se
Postat av: Horselover

Hej, jag håller med min tränare rider utan hjälm när hon rider dressyr men har när hon hoppar dom flesta hästarna.

Sen hon som har stallet rider utan hjälm för hon har alltid gjort det för det fanns inte när hon började rida.
Men hon hoppar alltid med!

Och jag respekterar det men jag skulle aldrig vilja göra det.

2013-07-06 @ 10:10:24
URL: http://nageldesignern.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0