Större register i gångarterna

Fick önskan om att skriva övningar på hur man får större register i de olika gångarterna och jag trodde inte ni skulle ge mig så avancerade frågor, men jag ger de tips jag har.. haha.

I skritten skulle jag varmt rekommendera att ni går ut och skrittar i skogen. Helst inte på en fin stig utan gå ut där det är lite ojämnt, lite stenigt osv. Inte för mycket stock och sten, men så att det inte är helt platt. Och så skrittar då på lite halvlång tygel, på så sätt måste hästen ibland ta kortare steg, och ibland ta längre steg och tro det eller ej men det hjälper. Jag har fått tips om detta när jag red på ridskola och har testat det på Chuck som inte har någon fancy skritt, men det blir lite mer gung i stegen när man varit ute och skrittat någon månad. Man behöver inte skritta varje dag, men ta det som vana när du ändå är vid en skog, gå ut och skritta.
 
traven skulle jag nog säga bommar. Bommar är ett himla bra sätt att få hästen att trampa jämnt under sig, men även här att utöka traven. Man kan ha nästan vilket antal bommar som helst, det väljer man utöver smak. Gärna fler än 3 men inte för många heller. Tänk på att inte bara "rida över" bommarna utan det är jobbet innan och efter som krävs för att det ska ge effekt. Ha med alla ben, se till ett hästen jobbar på bra för att sedan komma över bommarna. I denna övningen kan man korta/länga avståndet mellan bommarna, utefter hur man vill ha det. Jag brukar ha lite längre än vad som står för d-ponny och på så sätt får han tänja lite mer på sin trav.
Man kan såklart även ha lite upphöjda travbommar med inte riktigt så långt avstånd vilket gör att de lär sig att korta och lyfta mer på benen. Detta ger såklart inte heller resultat efter några gånger utan man får traggla på. Bommar är dock ett enkelt verktyg och kan användas så gott som varje gång man rider på ridbanan.


galoppen har jag för tillfället ingen bra övning.
bild_2_501288fde087c372540002e0

Kommentarer
Postat av: Malin

Bra tips Carro :D

2013-05-26 @ 12:03:22
URL: http://westergrenpictures.blogg.se
Postat av: Linnea Hildorsson

Bra tips! :)

Skulle du kunna svara på min med om du kan? ;)

Min häst är en del framåt tung som förhindrar många av hennes rörelser, hon är 5 år i år och väntar föl, ska sätta igång henne om några månader och vill försöka träna bort det :/ Men vet inte riktigt, kan du några tips?? :) Och i med det så har hon väldigt svårt att korta sin galopp!
Tack, Kramar Linnea Hildorsson!

2013-05-26 @ 18:33:30
Postat av: Ida Barsk

Tack för tipsen! Jag är ute och skrittar i skogen varje dag, eftersom vi bor i Kiruna är det i princip de enda ridstigarna ute, och många är steniga med mycket rötter. Skritten har jag faktiskt märkt skillnad på.. men hade ingen aning om att det kunde komma från det! :)

Däremot är jag riktigt dålig på att jobba med bommar.. Skärpning! Det kanske funkar i galoppen också? Tack för tipsen!

2013-05-27 @ 08:55:41
URL: http://idabarsk.horseworld.se/
Postat av: Malin

Riktigt bra inlägg! Mer sånt här :D

2013-05-29 @ 19:29:27
URL: http://nattstad.se/sandinmalin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0