Diskussioner

Jag älskar att diskutera, älskar att få reaktioner på mina åsikter och höra andras synvinkel på saken. MItt "bett"-inlägg satte fart på många åsikter och det börjades diskuteras kring detta. Alla kommentarer var framtagna på ett MOGET sätt och många hade motargument, det taggar igång mig. Jag vill ju ofta ha rätt, men i dessa situationer finns det varken rätt eller fel, i slutänden kanske det var Anna i uppsala som hade rätt och jag som hade fel. Det absolut viktigaste i dessa situationer är att alla vågar ta fram sina åsikter på ett moget sätt.

Har fått massor av åsikter som går emot mina tankar och jag motargumenterar dom, haha. Är det bara jag som älskar detta?

 
Visst tror ni väl ändå att dessa hästar är lydiga och välridna? De går båda höga klasser men behöver ridas på skarpare bett. Helt enkelt för att vissa hästar är skarpare och behöver ridas på något skarpare för att funka. Jag kommer alltid stå fast vid min åsikt, Chuck är välriden på marken och vid mindre hinder. Jag kan hoppa honom på vanligt tredelat bett, banor på 1.15 utan några som helst problem. Men vid tävling och träning blir han otroligt skarp och som många vet behöver han ett bra tryck i galoppen för att klara av att hoppa upp sig osv. För att kunna hålla sig LUGN på en såpass skarp häst kan det behövas mer än ett tredelat bett. Believe me. En dag kommer han nog kunna gå på ett mildare bett igen, men inte idag och inte imorgon heller. Jag menar, något måste man ju göra rätt, eftersom man har kommit dit man har kommit. Jag tror att alla hästar någon gång kommer kunna gå på ett mildt bett, men det är vissa perioder i deras liv då dom tar in och lär sig mycket, för att kunna ge den hästen en bra inlärningsperiod kan det också vara bra att ta hjälp av vissa hjälpmedel.

Fortsätt diskussionen, (på ett moget sätt) vad är din åsikt? En ännu bättre fråga, har du någon EGEN erfarenhet av detta? Inte bara sett eler har en kompis som gjort si eller så, utan EGNA erfarenheter. Kommentera nu!

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Hej! Var har du köpt din svarta martingalplatta? :)

2013-09-04 @ 22:04:08
URL: http://isabelleforsberg.wordpress.com
Postat av: Maria

Har en storhäst som är lite knixig med bett tills vi hittade ett anatomiskt, tredelat kombinationsbett som han verkligen tycker om. Att känna skillnaden mellan ett tränsbett och detta är natt och dag och det är inte så att man "bara drar ihop honom" utan han gillar det verkligen. Jag rider honom inte med det varje dag utan varierar med vanliga tränsbett men så fort man sätter detta i munnen blir han en helt annan häst! Tycker man ska se från häst till häst, alla trivs och fungerar bäst på olika sätt så man måste se till individen.

Svar: Det bettet låter intressant, skulle verkligen vilja testa det på Chuck, kan du länka det till en hemsida eller så?Håller för övrigt med i allt du skriver,man måste anpassa sig efter invdividen :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-09-04 @ 22:50:10
Postat av: Maria

Svar: Hittar det tyvärr inte på någon hemsida, min bror hittade det i ett stånd i Falsterbo förra året men det är ungefär som bettet längst ner i detta inlägg http://internationalshowjumping.se/?p=1742

Svar: Tack så mycket! :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-09-05 @ 11:09:17
Postat av: Issy

Från början red jag min medryttar ponny på tudelat men sen blev han för stark i hoppningen så då fick vi betsla upp till pelhalm.
Men hade tredelat i dressyren men den tog någon det tredelade men nu ska jag ha ett tvådelat? Enligt ägaren till ponnyn stallet.

2013-09-06 @ 07:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0