Kamera

Ny kamera är nummer 3 på min inköpslista just nu. Det kommer då verkligen inte bli billigt, men det kommer göra bloggen 50 ggr bättre. Skäms nästan över bilderna jag nyss la ut, haha. Så dålig kamera alltså.
Så har börjat fundera lite på en ny, mycket bättre kamera som jag kan ha med mig till stallet nästan varje dag.

Jag vill nu ha tips, från alla där ute som har en kamera dom trivs med. Den ska funka bra att fota hästar med, gärna ett objektiv med mycket zoom med. Nikon eller Canon. Det ska inte vara en nybörjar-kamera men ändå inte jättesvår att förstå sig på, jag har lätt att lära mig nya saker så lite klurigt kan det ju vara. Ska även kunna användas av min mamma som inte är ett kameraproffs.

Den ska helst inte kosta en förmögenhet heller. Men som sagt, jag är beredd att betala lite för att få något bra. Så alla, TIPSA MIG!!
 

Kommentarer
Postat av: johanna

jag har Nikon D3100 som jag är super nöjd med! Man kan båded filma (HD) och ta kort med den. lätt att förstå men det finns också mycket inställningar på den så om man gillar att pilla med sånt så är det bra. Min mamma som inte försår så mycket av en kamera kan hantera den haha. både filma och ta kort kan hon :) det bästa är att den inte är allt för dyr heller, runt 4000 kr eller ngt beror väl på vart du köper och vad du vill ha med och så! Har även ett objektiv från Nikon som är 55 - 200 mm som är jätte bra :) :)

2013-09-01 @ 19:47:25
URL: http://fames.se/johannalarsson
Postat av: lisa

Jag skulle tipsa om en Nikon kamera, och till det ett Sigma objektiv! Superbra zoom (70-300!). Objektivet är relativt billigt också och kostar "bara" ca 980 kr :)

2013-09-01 @ 19:58:50
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: Tilda - TLryttarna

Jag har en Nikon D3200, grym är den!
Väldigt lätt att förstå sig på, tar snygga bilder oxå! Tror inte den är jättedyr, men inte jättebillig heller. Lite "lagom".
Och den är PERFEKT till o du vill filma mycket med den, för den är känd för att ha en väldigt bra filmkamera!

OM det är någon systemkamera av ALLA som finns så är det denna jag rekommenderar mest!

KRAM!

2013-09-01 @ 20:23:47
URL: http://TLryttarna.horseworld.se
Postat av: Sofia

Nikon D3100 är en superbra kamera, tar bra bilder lika bra som den filmar i HD finns mycket bra inställningar på den också, jag tar ganska mycket bilder med den kameran blir mer än nöjd kan jag säga, även dom jag tar kort på tycker dom bilderna blir bra :)

Svar: Har du några bilder man kan få se, kanske en fb jag kan kolla eller kan du länka till någon bild? :D vore toppen isf
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-09-01 @ 20:28:10
Postat av: Fanny

Jag har en Nikon 5100 som jag är väldigt nöjd med som tar grymma bilder även på auto så lätt för mindre tekniskt insatta föräldrar att fota med också ;) Har ett Tamaron objektiv till den på 70-300 zoom som jag också är väldigt nöjd med! Priset på dom har jag dock ingen aning om man inte så värst farligt tror jag inte det är.

2013-09-01 @ 20:36:11
URL: http://fannyflyborgg.blogg.se
Postat av: Olivia Gustavsson

sv. länka det så får jag se ^^ 70-300 är jättebra, men det blir lite väl nära om man ska fota i en paddock eller ridhus för det går inte att zooma ut så mycket. Men på åkrar och tävlingar är det toppenbra :D

Kamerahuset är ju jättebra i sig, och jag gillar alla mina objektiv jag har, hehe.. Du kan läsa mer om objektiven jag har här:http://oliiviiagustavsson.blogg.se/2013/august/min-kamerautrustning.html#comment

2013-09-01 @ 20:52:23
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Postat av: Ester

Jag har en Canon 550D som är grym. Den är verkligen bra att fota hästar med. Är väldigt nöjd med denna kamera. :D

2013-09-01 @ 21:10:59
Postat av: Anonym

Canon 550d är superduper!

2013-09-01 @ 21:26:38
Postat av: lisa

Jag har ett litet, gammalt kamerahus som kallas för D40, och jag har hört rykten om att de tyvärr inte tillverkas längre.
Nikon känns bra för oss "amatörer" som endå vill ha fina bilder. Jag känner dock att man ska köpa en kamera efter just ändamålet att fotografera. Oftast är filmkameran en besvikelse och då har man betalat en hel del mer pengar än vad den egentligen var värd. Jag skulle isåfall tipsa om att köpa en riktig videokamera som kan filma ordentligt och gärna i HD! Men det väljer man helt själv ;)

2013-09-01 @ 21:48:19
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: Olivia Gustavsson

sv. ja men det verkar bra, dock är det inte dom objektiven jag har då. Men dom som var i annonsen är säkert superbra med!

Rekommenderar dig ifall du ska köpa den och inte bor alltför långt bort att få åka dit och prova ta lite bilder med den så att den inte är alltför utsliten :)

2013-09-01 @ 21:59:53
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se
Postat av: Minette

Jag har en Canon EOS 60D som jag stormtrivs med! Rekomenderas verkligen :)

2013-09-01 @ 22:52:41
Postat av: Anonym

Jag rekomenderar Nikon D5100. Jag har den och har haft den i 1 år nu kanske? :) Har även ett 18-200mm objektiv istället för 18-55mm. Jag fick ett paketpris på kameran och det objektivet för ca 7'000kr har jag för mig. Men är mycket billigare med ett vanligt objektiv, dock är det ju inte mycket zoom...

Men denna kamera spelar in videos i HD, har en "utfällbar" display, massa roliga "effekter", väldigt lätt att lära sig grunderna på! Själv har jag fotat allt möjligt. Hoppning, dressyr, solnedgång, vattensporter, konsterer m.m. Om du vill se bilder så finns det på min blogg under fliken "bilder" :)

Lycka till!

2013-09-01 @ 22:56:06
URL: http://sarahertzberg.blogg.se
Postat av: Malin

Min kamera ;) canon eos 500D! Fast den säljs ju inte längre... Men 550D är bra, snäppet bättre än 500D. Den rekommenderar jaaaag :) ett bra zoom som inte är alltför dyrt är 55-250mm som jag i princip alltid fotar hästar med :) du kan om du vill, läsa allt om min kamera å vilka objektiv jag har om du klickar på "kamerautrustning" länken i min meny :)

2013-09-01 @ 23:37:12
URL: http://Westergrenpictures.blogg.se
Postat av: Sally

Jag är inte så insatt i vilka kameror som finns på marknaden just nu, men skulle säga att nikon och canon är alltid säkra kort och i stort sett likvärdiga. När det gäller objektiv så verkar de som du tidigare fått kommentarer om helt okej för en billig peng, har själv nikons 55-200. Värt att tänka på där är att detta objektiv och många liknande har väldigt låg ljusstyrka (dvs högt bländartal). Vill du fota i ridhus bör du investera i ett objektiv som kan fota även i dunkla miljörer så som ridhus. Här rekommenderar jag antingen nikons 50 1.8G eller nikons 35 1.8G, dessa fungerar även super till porträtt utomhus då de gör bakgrunden väldigt oskarp! Skulle du bara köpa ett objektiv skulle jag helt klart säga 50 1.8G - det passar i de flesta situationer! Det kan kännas konstigt att inte ha zoom i början men om du är för långt bort kan du ju gå närmare :)

2013-09-02 @ 18:04:29
Postat av: Felicia Lagerkvist

Jag har en Nikon D5100 som jag är super nöjd med, något dyrare kanske runt 6000kr tror jag den kostar ny + att jag har ett Nikkor ibjektiv 55-300mm vilket jag tycker är bättre eftersom det går att zooma in långt och det går även att ta bilder nämre eftersom det bara är 55 mm, de flesta är det 70-300mm zoom på. Det kostar cirka 3000, så det är ju dyrare. Vill man där ha ett billigare alternativ som funkar nästan lika bra så funkar ju alltid Tamron :)
Blir kanon bra bilder med kameran iaf, kolla min blogg, har en del bilder där som är fotade med den kameran, om det då inte är nån annan som fotat osv :)
Du ska inte hoppa nationella ponny i Ljungby i höst eller?:)
Lycka till! :)

2013-09-02 @ 19:55:20
URL: http://www.eqous.blogg.se
Postat av: EMILIA SVEDLIND

Jag har en Nikon D7000 och ett Sigma 70-300 mm objektiv. Super bra kamera som min mamma använder på ett bra sätt till och med! Den är verkligen värd sitt pris :)

2013-09-02 @ 21:25:52
URL: http://emiliasvedlind.blogg.se/
Postat av: Linda Risberg

En Nikon D3100-eller D3200 borde du verkligen införskaffa dig!

Du kan ju kika in i min blogg och se mina tävlingsbilder under kategori "djur" vid bilder!

Dom flesta är tagna med objektivet Nikkor 55-200MM VR och resten med Sigma 70-300mm! Väldigt bra och prisvärda objektiv.

Som hästfotograf måste jag ha det som passar mig bäst! Så kika gärna in så ser du hur bilderna ser ut på ett ungefär! :D

2013-09-02 @ 22:18:47
URL: http://lindarizberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0