Jag förstår inte

VILKET LAND LEVER JAG I? 
Sverige må nog vara det mest kritiserande landet på hela jordklotet.Vad är det för töntiga saker som kommer ifrån höger och vänster? Först får en kille inte vara pepparkaka i sitt luciatåg. Jag tykte att det var FÖR mycket redan då, vadå inte vara pepparkaka? Sen NÄR blev pepparkaka något rasistiskt? Då är det väll mer rasistiskt med negerboll? Eller kanske chokladkakor, jag menar en marabou är lika brun som en pepparkaka, inte sant?
Alla pepparkakor är inte formade som gubbar, det finns hästar, hjärtan, stjärnor och whatever. Ska man behöva färga pepparkakan vit för att det inte ska vara kränkande för mörka människor? Jag menar Vem kom på idén att en pepparkaksgubbe ska vara en neger? Åh jag blir verkligen arg.

Men idag, då gick det verkligen för långt. Jag SKÄMS(!!!) över att bo i Sverige, jag gör verkligen det. För nu har dom tagit bort ett klipp i den klassiska Kalle Anka filmer på julafton. Det handlar om en docka som säger "hey mama" och denna dockan är svart. Och bara för att den är svart så är den kränkande för mörkhyade och ska därför tas bort. Vad mer behöver jag säga? Vad bor jag i för land, har inget svar själv för nu har det vekrligen gått för långt. Och alla som jag känner som är blattar, negrar, whatever. Dom kallar sig själva för blatte osv och inte fasen tar dom illa upp av pepparkaksgubbar eller en svart docka i kalle anka. Nej Sverige tänk om innan jag byter land.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Håller med dig!!! Så sant!!!!

2012-12-14 @ 20:16:53
Postat av: Therese

Äe fy nu blir jag jädrigt arg!

2012-12-14 @ 21:33:42
URL: http://www.showits.blogg.se
Postat av: Jennifer

Sverige är så sjukt fegt,tröga människor som jämför kakor m.m med riktiga människor. Vad fasen har en god pepparkaka med en människa att göra?

Har hört att det är disney chanel som har bestämt att den svarta gubben ska bort från kalle ankas julafton och inte svt så att alla länder som sänder det måste ta bort klippet. Fast lite senare hörde jag att svt inte hade behövt gå med på det utan istället kunde säga nej.. men jag vet inte.... -.-

2012-12-14 @ 21:55:56
URL: http://sandbergjennifer.blogg.se
Postat av: Sara

Borde det inte vara rasistiskt i sig att de tar bort en svart docka? Jag förstår inte hur det ska vara kränkande att ha en svart docka. Känns mer kränkande att folk lägger märke till vilken färg dockan har än självaste scenen. Allt känns så himla fånigt!

Svar: precis.. folk idag undrar man ju hur dom tänker..
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-12-14 @ 22:49:17
URL: http://fjuarna.blogg.se/
Postat av: Ellen

Det är ju mycket mer rasistiskt att ta bort dem. Då får ju de mörka inte vara med lixom

2012-12-14 @ 22:55:08
Postat av: FRIDA ELMLUND

Håller med om att det är helt överjävligt löjligt alltihopa, men vad gäller Kalle Anka så är det Disney som tagit bort scenen. SVT accepterade det utan vidare så de har väl en del i det hela de med...

2012-12-15 @ 10:56:09
URL: http://fridaelmlund.blogg.se
Postat av: Lisa Fager

genom att ta bort dockan visar dom ju bara att det är fel att vara svart....

2012-12-15 @ 12:13:33
URL: http://tavlingsponni.blogg.se/
Postat av: Ella

Tycker det är så jävla fånigt! Om pepparkakor skulle vara vita borde det oxå tas bort för att det är kränkande mot oss ''vita''? OMG! Utan pepparkaksgubbar är det inget luciatåg :(

2012-12-15 @ 18:18:38
Postat av: elin

Sverige har ingenting med det att göra. Det är Disney som har tagit bort den svarta dockan och gubben. SVT fick välja att visa den versionen eller ingenting alls. Så du behöver inte byta land för den sakens skull.

2012-12-16 @ 22:19:04
Postat av: Rebecka

Skulle vilja påpeka att anledningen till att han inte fick vara pepparkaksgubbe var inte för att det skulle ha varit rasistiskt. Man bör inte tro på allt man får reda på i media. De skruvar saker något enormt så det ska blli så stort som möjligt. Så jag säger bara, allt är inte sant och man bör alltid vara kritisk till media.

2012-12-20 @ 08:32:48
Postat av: Alexandra

De har ju inte bara tagit bort den för att den är svart utan för att den ger intryck av att vara en såkallad pickaninnydocka, vilket ger en kränkande syn på mörka människor och att de ska vara som slavar ungefär.

2012-12-25 @ 20:19:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0