Lite riktig ridning

Idag höll jag mig borta från Mr C som tydligen inte gillar mig så mycket för tillfället. Istället fick mamma rida honom och ta hand om honom medans jag själv var på KBF och red min lektion. Jag hade Freja, som dom flesta vid det här laget redan vet vem det är. Och dressyr stod på schemat så jag förväntade mig inget speciellt. Hon kan vara riktigt jobbig ibland, stark som en oxe och stel och då blir jag själv stark och då blir hon ännu stakrare osv. Men idag gick det faktiskt riktigt bra och jag är supernöjd. Kankse för att jag inte har kunnat rida ordentligt på ett bra tag, eftersom det aldrig blir något ordentligt på Chuck så hade jag verkligen motivation till dagens lektion. Och med lite små skrittpauser så fixade ryggen det bra. Eller bra var att överdriva för jag fick bita ihop ibland, speciellt i galoppen som inte är superlätt att sitta i och plus att hon var lite sur och kickade stup i kvart. Så det gjorde ganksa ont ja, men kul var det.
Hon får gärna ge lite av sin "planka" och "stark som en oxe"-stunder till Chuck så han åtminstonde tar kontakt i bettet..
Bild från i helgen!

På tal om det, någon som har koll på om hackamore kan funka på en häst som inte vill ta stöd i bettet? T.ex Chuckis?

Kommentarer
Postat av: Wilma

Du och Chuck är världens finaste ekipage! Alla ekipage har svagheter och det går inte perfekt hela tiden, men jag är säker på att du och Chuck kommer nå toppen en vacker dag!

2012-11-14 @ 21:25:10
URL: http://Ziro.blogg.se
Postat av: Agnes Åberg

Hästarna "hänger" sig ju gärna på hack så han lär ju ta stöd, men testa vettja ;)

2012-11-14 @ 21:41:21
URL: http://agnessan.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag personligen tycker hästar får en väldigt falsk form av hackamore, men kan ju funka på Chuckis, vad vet jag :D
Jag har en häst som gärna släpper bettet ibland och munnen "finns" inte riktigt känns det som, så jag köpte detta bett: http://www.horsemeup.se/index.php/hastutrustning/bett/tredelat-gummibett.html

Och jag är kär i det bettet haha, min häst tar stöd på bettet samtidigt som han är väääldigt fin i munnen, men som sagt jag kan ändå verkligen ta i honom! Rekomenderas från mig iallafall :D

2012-11-14 @ 21:43:21
URL: http://amanor.blogg.se
Postat av: Lisa Fager

rider båda mina hästar på hack varierat med vanligt bett! Fungerar utmärkt men som någon skrev, kan dom hänga tag men jag tycker om hack, känns trevligare än bett. Dock kan jag inte hoppa min ponny på hack längre då det blir för skarpt och han backar av för mycket, men det är bara i hoppningen :) Väärt att testa!!

2012-11-14 @ 22:15:13
URL: http://tavlingsponni.blogg.se/
Postat av: Petra

Ni var superfina igår du och bästa Freja ! Det är ju knappast ridningen det är fel på med dig och Chuck när du rider svårridna Freja på det mjuka viset ! Jag är övertygad om att du o Chuck snart är på rätt väg igen !
Galet goda chokladmumsar för övrigt :-)
Kram P

Svar: Nej men tack Petra! Jo det kändes riktigt bra och gud så roligt att få rida på en häst som faktiskt samarbetar lite. Jo, lite brända i botten men annars gick dom hem!
Kram
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-11-15 @ 11:11:17
Postat av: Henny - blogg om livet med olika hästar på nybyggd hästgård!

Jag tror inte du ska försöka gå över till hack.. Jag tycker man ska försöka rida på ett bett som ligger i munnen på hästen så länge som möjligt.
Ta mycket hjälp av en dressyrtränare istället =) be duktiga folk rida mycket och hjälpa dig, det är oftast den bästa lösningen på problemet..

Annars om du vill testa med andra bett, så kan jag tipsa om ett läderklätt tränsbett, är väldigt bra tycker jag som hästarna gärna ta stöd i.


Men, jag tycker nog ändå att det är bättre att lägga pengar på träningen än att köpa olika bett att testa med...

2012-11-15 @ 13:53:50
URL: http://hennyvinlof.blogg.se
Postat av: A.L.M.A.S.F.O.T.O.N

Har skickat bilder från hoppningen nu.

2012-11-15 @ 19:34:53
URL: http://almasfoton.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0