Fin ponny

Kom på idén att testa rida han med kimblewick bettet för att se om det blev någon förbättring. Och det var det bästa jag gjort på riktigt länge. Jag brukar inte rida med det bettet i dressyren eller hoppningen utan endast ibland vid uteritter. Men jag kände att vad som helst skulle bli bättre än vad det har varit nu senaste veckan. Tänkte först rida på novabettet och skita i allt, men jag tog tag i det istället och JÄKLAR vilken skillnad det blev. I början var han stretig, slog med huvudet och hoppade lite hit och dit, antagligen för att han tyckte jag kom åt honom mer med det bettet. Men efter ca 5 varv på volten i vänstervarvet i trav så var han som en annan ponny. Tendensen att gå mot skänkeln fanns inte kvar. Så jag kunde istället lägga fokusen på annat, så jag gjorde mycket ökningar och minskningar både i galopp och trav, små volter för att få med bakbenen och jag kan absolut inte klaga över passet. Däremot så blir han gärna lite framtung och faller ibland fram på bogarna, hade det inte varit för det hade jag nog ridit med det bettet ett tag. Samtidigt är det bra också för då sitter jag mer stilla med handen och rider en jäkla massa med sätet istället.

Åh jag är helt lyrisk, det släppte! FINA ponny, fortsätt såhär!

Kommentarer
Postat av: Emma<3

Red min förra medryttarhäst på kimblewick med jämna mellanrum och visst blev han finare och jag kom åt han bättre men han blev lätt väldigt tung i fram och hängde sig i handen. Men annars är det gryyymt!

2012-09-01 @ 19:45:44
URL: http://EmmaSannie.blogg.se
Postat av: Siri

Vad kul! Så skönt när det känns så:)

2012-09-01 @ 20:37:04
URL: http://sirieinarsson.blogg.se
Postat av: Felicia Allansson

Lite frågor om bett :)
Var köpte du kimblewick bettet?
Vilka bett tycker du jag ska använda på Sally (alltså vilka bett tycker du är bra)
Och använder du det "vanliga" tränsbettet (det btvådelade)
Tack i förväg :)

Svar: Jag köpte det på hööks och jag tycker inte du ska ha det på din ponny eftersom hon inte ens är helt inriden.. Nej jag använder ett tredelat inte tvådelat :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-09-02 @ 09:40:18
Postat av: Johanna Boman Salander

Hej! =)
tänkte bara säga att jag tycker du och C är hemskt fina.
tycker du rider honom riktigt bra, när man ser videor, bilder, läser de du skriver och allt, verkar han inte alls vara en "enkel" häst.
snarare lite svårriden. tycker iaf att ni verkar passa väldigt bra tillsammans!
jag hoppas du har det bra iaf och att det går bra för er med tiden och åren!:)

Svar: Tack vad glad jag blir :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2012-09-02 @ 19:58:35
URL: http://bett.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0