Andra ryttare på sin egna häst

Jag tänkte bara dra upp en snabb sak. Det här med andra ryttare på sin egna häst. Det kan vara känsligt för vissa personer, helt klart. Vissa vill inte låta andra rida för att de är rädda för att den ska klara av hästen bättre, vissa vill helt enkelt inte låta andra rida av andra anledningar. Medan vissa slänger upp vem som helst.
Jag har fått reaktioner ibland att jag inte låter andra rida Chuck, till exempel. Men jag tycker samtidigt att man slänger inte upp vem som helst på sin häst.

När jag hade Dusty var det endast en tjej som fick rida honom när jag var borta eller sjuk, annars var det BARA jag som red. Av den anlendingen att han inte litade på någon och jag vågade inte sätta upp andra för att jag visste vad som kunde hända.

På Chuck är jag också ganska mån om VEM jag sätter upp. Förut var jag mer sträng med det, men ju mer jag lärt känna honom och litar på honom ju lättare är det för mig att låta andra rida honom. Det behöver inte vara en världsduktig ryttare, det får gärna vara en tjej eller kille som bara kan trava om det vore så. Det som är viktigt för mig när det gäller att låta andra rida är att jag måste kunna lita på personen. Att jag har förtroende för den. Och som ibland, när jag sätter upp andra ryttare för att jag vill ha hjälp med något så gör jag det i förtroende att denne personen ger mig tips på vad jag kan göra bättre. Istället för att gå och snacka med andra om hur dålig jag är.

Förstår ni hur jag resonerar? Hur är ni när det gäller denna punkten? Vilka får rida eran häst/ponny? (om ni har en)
Hade gärna sett Johanna på honom igen, hon rider honom sjukt bra. Lite synd att den människan valde att flytta, långt bort åt helvete..

Kommentarer
Postat av: Maja - wildpieces

Jag instämmer i dina resonemang. Jag sätter inte upp vem som helst på min hästs rygg. De personer som får rida henne är människor som jag vet är duktiga och som kan tillföra något som inte jag kan.
Eftersom alla hästar är speciella tror jag också att det är otroligt svårt att endast sitta på en häst en enda gång, eftersom det tar sin tid att hitta knapparna.

2013-08-31 @ 22:18:44
URL: http://wildpieces.blogg.se
Postat av: Sara

Är VÄLDIGT glad över att få ha ridit din ponny, helt underbar är han!<3

2013-08-31 @ 23:39:26
URL: http://trollponny.blogg.se
Postat av: Vanessa

Jag kan hålla med till en viss del, till en början lät jag INGEN rida på min ponny. Men nu när jag har lärt känna henne så känner jag mig trygg med att sätta mina kunniga och okunniga vänner på hennes rygg. Men när folk började fråga om jag sökte medryttare tänkte jag mer...nä det är min ponny varför ska någon få rida den mer än jag. Då var det plötsligt en helt annan femma i mina ögon. För ja tänk om min ponny tycker om hen bättre än mig eller om den rider bättre än mig, man gräver sin egna håla i avundsjukan...egentligen kan inget va rätt och fel men det är kul att diskutera.

2013-09-01 @ 00:24:15
URL: http://nattstad.se/vanessaandersson
Postat av: Evelina

Jag är lite som du. Vem som helst får inte rida mina hästar. Men jag tycker ändå det är kul att se andra rida sina hästar. För att se hur de är med andra på ryggen och så. Men bara en av mina kompisar som verkligen kan rida bra och rider. Så typ bara henne som rider mina iså fall :D

2013-09-01 @ 08:40:05
Postat av: Amanda Pettersson

Jag har ju visserligen inte kvar mig ponny men när jag hade henne så var jag väldigt noggrann med vem jag kastade upp. Det var mest för att jag inte litade på att folk klarade av att ta henne för den hon är. Dock har jag vågat kasta upp fler med tiden då jag känt henne bättre och kan henne utan och innan, då är det lättare att ge instuktioner på vad man kan och inte kan göra på hennes rygg. Man utvecklas ju väldigt mycket som ryttare när man får någon annans perspektiv på hur man kan rida :)

2013-09-01 @ 09:38:45
URL: http://lifeasmandi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej , kan du inte göra ett inlägg med ryttare du vill/hade velat se rida chuck någon gång och varför? kul att få veta vilka du tycker hade passat, du vet säker många duktiga ryttare... kram :))))

2013-09-02 @ 13:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0