Chuck 4 augusti

Idag fick jag låna ett hackamore av Jannike i stallet, jag har mina egna skänklar men lånar över och underdelen om ni fattar vad jag menar. Det är en något kortare överdel och sedan en underdel med bara en kort-kort bit kedja. Ganska likt detta, fasst det är både nylon och läderdetaljer istället för bara läder. (skart inget nylon som skaver mot hästen)
Jag kan säa så att han är extremt känslig, i går hade jag både läderremmen och kedja och då tog han stöd men lyssnade ändå bra. Men eftersom man inte får tävla så skulle jag testa något annat och detta får jag tävla på, är 99% säker i alla fall. Men alltså ibland undrar jag om han är normal. Han tog inte minsta minsta pyttelilla stöd alls. Alltså så fort jag kortade tyglarna slängde han med huvudet och backade och ville inte gå fram. Alltså för en så liten kedja?

I alla fall jag försökte rida lite och jag måste påstå att det var skönt, för efter alla dessa ridpass med honom hängandes och ställandes utåt så var det här ren lycka. För även om han inte ville ta stöd så jobbade han på, ryggen uppe och ändå rätt låg i formen. Traven gick bra, det kändes bitvit som att rida på bett och bitvis var det värre. Galoppen funkade såå mycket bättre än den gjort innan, jag kunde ha honom ställd inåt!!!! Men här krullade han gärna ihop sig välsigt mycket. 

DOCK är jag väldigt osäker på om det kommer funka i hoppningen. Jag satt på en tickande bomb, så fort jag i princip rörde lillfingret så kickade han. Han är så känslig för kedjor och han får panik utav dom. Och i hoppningen blir han het och då måste jag helt enkelt kunna ta tillbaka så jag är rädd att det inte alls kommer funka. Men jag ska inte säga inte innan jag testat. 
Ju längre passet gick desto mer vågade han ta stöd, men jag kan säga så att även i slutet glappade tygeln så ja. Jag vill ju inte att han ska börja kicka om jag tar i honom :( 

Men ett bra ridpass idag i alla fall, hoppas det håller i sig. Nu är föressten filmen på G, har laddat upp den och den ska bara laddas klart innan ni får se den.

Japp, jag är proffs på det där med milslånga inlägg, ska försöka fatta mig kort nästa gång ;)
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Du ska inte testa att linda sån självhäftande linda ett eller två varv inte mer runt kedjan? Vet inte alls hur det funkar men jag tänker att då är det ett tunt laget emellan kedjan och honom, men ändå inte så tjockt som ludd eller läderrem, utan det blir ändå att han känner av kedjan, men ändå inte. Haha otroligt rörigt detta, men hoppas du förstår vad jag menar! Och som sagt ingen aning om det funkar eller inte, men kanske skulle vara värt att testa :)

2013-08-04 @ 22:26:06
URL: http://www.jemaax.blogg.se
Postat av: Jessica

Sv: Så bra att ni redan tänkt på det :) Jag som tänkte jag var lite smart där hahaha! ;)

2013-08-04 @ 23:04:25
URL: http://www.jemaax.blogg.se
Postat av: Anna

Åh vad fin bild! :D

2013-08-05 @ 22:55:50
URL: http://www.annajohanssons.se
Postat av: mimi

åh, ni är ju så fina!

2013-08-06 @ 19:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0