Öronskygg?!

Alltså jag behöver verkligen hjälp. När vi köpte Chuck kunde jag inte röra hans ansikte eller huvud, men om jag band fast honom var det inga problem. Jag kunde fläta manen, pannluggen etc och jag kunde klippa bort den där biten man vid nackstycket. Jag kunde klippa hans "öronhår" med lite tålamod osv.

Jag har alltid varit väldigt noga med att vara försiktig när jag hanterar hans ansikte och öron för att jag vet att han är väldigt skygg. Men på senaste tiden har det blivit värre. Ansiktet och huvudet i sig är inga problem att röra, stor skillnad från när jag fick hem honom. Nu litar han på mig och låter mig röra honom utan att hålla fast honom.

MEN han har blivit så öronskygg, aldrig tidigare sett detta, inte på någon häst. Jag kan inte borsta 10 cm nära öronen utan måste låta det vara för att han är så rädd. Och i fredags skulle jag knoppa, kunde knappt knoppa de två översta knopparna som är närmast öronen. Fick hjälp av mamma att mata honom med hö och då gick det, men det var inte lätt. Sedan skulle jag knoppa pannluggen och då tog det stopp. Han slängde med huvudet i panik, om jag fick tag i pannluggen och bara höll i den så försökte han slita sig, han försökte till och med hänga sig/lägga sig för att få att kraft att ta sönder grimskaftet. Han har tagit sönder 2 grimskaft i ren panik pga detta. 

Jag gav det en sista chans och skulle tränsa honom för då brukar jag kunna fixa till manen och sådär men jag fick inte på honom tränset. Han hade panik. Jag vet inte vad detta beteendet kommer ifrån. Har aldrig sett denna sida av honom tidigare. Enda gången jag kan komma ihåg var när jag skulle rycka hans man, då var han likadan. Klipper alltid manen men det var sååå tjock så var tvungen att tunna ut den. Första och sista gången jag gör det på honom. 

Alltså jag kan knappt röra hans pannlugg längre, för ett år sedan flätade jag den innan varje ridpass. Jag vet inte vad som kan ha påverkat honom för som jag säger är jag väldigt noga med att vara försiktigt med hans huvud och öron och säger han ifrån brukar jag ofta sluta. Kan det vara någon annan som råkat göra något vid ut/insläpp? Någon som vet vad jag kan göra åt saken? Snälla hjälp mig.

Detta kunde vara normalt för ett år sedan, då brydde han sig inte om det. Det är inte heller detta som har påverkat honom negativt utan det måste varit något som hänt.
Ni ser mina händer på denna bilden under, så skulle jag aldrig någonsin kunna göra idag..

Det är alltså inte mig han inte litar på, utan jag kan göra så mycket mer med honom idag än då. Jag kan stretcha hans bakben, var omöjligt då. Jag kan röra hans huvud, kunde jag inte då. För några månader sedan kunde jag även röra hans öron och han slappnade av, men nu är han helt panikslagen så fort man kommer i närheten..

Kommentarer
Postat av: Nikki

Hej
Försök kolla i öronen, när min förra häst helt plötsligt vägrade att jag tog på hans öron hade han fått svamp i dem, så det kan vara bra att kolla detta :)

Kram

Svar: Ska definitivt kolla upp det, tack! :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-19 @ 12:31:34
URL: http://adonis.blogg.se
Postat av: Wilma

Kan de ha något med hacket att göra? Asså jag har en ponny som inte kan gå på hack under en längre period. Jag fick skaffa ett träns med bredare nackstcke. Eftersom hacket är lite hävstång och ger mer trycke en ett bett bakom nacken? Han kanske inte alls är så, men min va de. Så testa å sätt Fårskinn eller ett med bredare nackstcke, för att fördela trycket :)

Svar: Ska testa, tack! :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-19 @ 14:06:43
Postat av: Patricia

Min storhäst var hel knäpp ett tag och jag fick överhuvudtaget inte klappa honom i ansiktet, hade jag en borste gick det bra men hade jag inte det slängde han upp huvudet så fort jag var i närheten av hans ansikte. Tog dit en kiropraktor/hästpratare och han hade "bara" en låsning i nacken :)

2013-08-19 @ 18:02:56
URL: http://patriciam.blogg.se
Postat av: lisa

Jag förstår inte varför beteendet har kommit så plötsligt, kan bero på ovanstående påståenden. Men det där med öronskygga hästar känner jag igen! När Grey kom till mig så fick man absolut inte röra hans öron, och man fick en fläskläpp nästan varje gång man skulle trä på huva i transporten. Jag gjorde bara enkelt så att jag hällde ut ett mått havre på backen varje dag och satt och klappade han vid/på öronen. Det blev bättre för varje dag, och idag kan man hålla och klappa på hans öron. Jag är dessutom den personen som oftast får trä på huvan numera, då han vet om att jag inte kommer göra något förhastat. Men det har tagit tid

2013-08-19 @ 18:33:11
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: lisa

Råkade skicka iväg kommentaren ofärdig, men skulle bara säga att om inget annat löser ditt problem så kan du testa att bearbeta det på "mitt" sätt! :)

2013-08-19 @ 18:35:05
URL: http://lisacandemyr.blogg.se
Postat av: Lova

Kan det vara nackstycket som trycker kanske :)

2013-08-19 @ 19:45:03
URL: http://villov.blogg.se
Postat av: Jennifer

kan ju ha med tränset att göra, därför han kanske inte alltid är så "hjälpsam" i ridningen? Men sen kan det ju också vara att fått svamp eller något i sina öron? eller någon låsning?
Känns mer som att det är något som gör ont på han än att han är öronskygg eftersom att du fått röra öronen innan? :)

2013-08-19 @ 20:39:28
URL: http://jennifersandberg.horseworld.se
Postat av: Stina

Vad har du för kavaj på bilderna i förra inlägget? En animo ser jag ju, men vilken modell? :)

2013-08-19 @ 21:23:50
URL: http://stinabjorklund.horseworld.se
Postat av: Maja

Vad konstigt, hoppas det löser sig! Kanska kan det vara så att tränsen trycker i nacken/bakom öronen att han blivit ''öm''/känslig i det området? Finns ju träns att köpa med "nackfrihet", tex. Dyon - the difference.

Svar: Han har ju inte reagerat på tränsen innan så isåfall är du nu med hacket.. Går ju inte direkt att sätta ett hack på difference-tränset :(
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-19 @ 23:30:42
URL: http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Edit Lundgren

Min ponny är otroligt rädd om sina öron också, man kan inte sätta på honom en grimma i hagen m.m. Men jag vet tyvärr intevad man kan göra åt det...

2013-08-20 @ 08:39:06
URL: http://editlundgren.horseworld.se
Postat av: Hanna

Om det är så att han blivit "öronskygg" så har jag ett tips som vi gjorde på vår stor häst. Det är att sänka huvudet på honom innan du vänjer honom lugnt vid att du smeker vid öronen. När hästen sänker sitt huvud och slappnar av så frigörs det endorfiner. Det är också lugnande om man masserar "klumpen" som de har mellan öronen. När han nu är så pass lugn med att du smeker honom vid öronen så att det är möjligt. Behövs dock lite tid och tålamod om det är samma som det var för oss. Hoppas att det blir bättre:)

2013-08-20 @ 08:51:27
Postat av: Maja

Sv: Nej, det kan vara svårt. Men det kan vara så att nackstycket trycker bakom öronen nu när du rider mycket på hackamore. Det finns ju träns med mindre ''nackfrihet'' än difference tränset som du kan testa. :)

2013-08-20 @ 13:28:24
URL: http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Tessan

Carro, det var ett tag när man skulle ta in han från hagen som man knappt fick ta på han grimman för han var så rädd om sina öron. Vet inte när det var men det var i våras tror jag,

2013-08-20 @ 14:17:19
URL: http://perfectlylonely.blogg.se
Postat av: Lina

Min häst är precis likadan, väldigt rädd om sina öron och jag får verkligen inte klippa dom, men röra dom. Dock så vet jag att han förut fick ett litet sår i örat som sved, och då blev han extremt känslig, och man fick absolut inte röra öronen.. Kanske kan vara nåt sånt som sitter längre in, som man inte kan se?

Hoppas det löser sig! Kram

2013-08-20 @ 16:08:21
URL: http://comet.horseworld.se
Postat av: Annie

Chuck ser ut att vara rätt fjompig över huvud taget. Jag skulle inte ens sitta upp om jag inte kunde ta överallt på min häst. Då är inte hästen trygg med mig. Skulle börja med att lära hästen gå undan för tryck, backa genom att nypa på bringan och flyta undan rumpan - to stay safe, om något skulle hända vill man vara säker på att man kan få hästen ifrån sig så fort som möjligt. Sen skulle jag börja träna på att kunna ta på honom överallt. Ha gärna godis, och gör det inte till något kaotiskt. Lär honom att den mys-stunden är dagens höjdpunkt och var alltid glad, lugn och positiv. Ta reda på var gränsen går; Hur nära öronen kan du komma? Massera, klia och stryk på ställen han tycker om att bli kliad på, och var mycket runt manken. Det vänligaste du kan göra mot en häst är att lägga en hand på manken. Låtsas som ingenting och börja massera upp på halsen. Höjer han huvudet och blir obekväm stannar du på samma ställe tills han slappnar av/slickar sig om läpparna/suckar/försöker sänka huvudet. Ge godis and youre done. Gör likadant varje dag, och du ska se att du kommer närmare öronen varje dag. Var alltid noga med att sluta PRECIS i samma ögonblick som han gör något av ovanstående. When you release, is when he learns.

Svar: Tacl för tipsen! :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-20 @ 23:00:11
Postat av: Ida

Hade exakt samma med min ponny! Alltså verkligen på pricken. Efter mycket så blev jag rekommenderad att kolla upp hos equiterapeut vilket jag gjorde, och mycket riktigt hade han fått en låsning precis bak i nacken. så kan rekommendera att kanske kolla upp? Eller som nån ovanstående, kan även bli så när de får svamp i öronen

Svar: Tusen tack för tipsen! :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-20 @ 23:19:33
Postat av: johanna larsson

hej var inte dusty lite sån när du hade honom ? för han tycker inte om när jag tar på öronen, förutom när jag sätter på huvor , träns och grimma.. iaf inte nu, men han kanske inte litar på mig så mycket än :)

2013-08-21 @ 19:44:02
URL: http://fames.se/johannalarsson
Postat av: Lovisa

Min storhäst var sån. En dag så gick det bara inte att röra öronen på honom så vi fick hålla på och knäppa upp tränset vid tränsning osv och efter 2 veckor åkte vi till husaby och där visade sig det att han hade "skorv" eller eksem, vet inte riktigt vad man ska säga men han fick lugnande och sen sprutade vi på nått varje dag i en månad och sen var det borta men vi fick dock träna upp det igen att kunna ta på hans öron för han trodde ju det skulle göra ont.

2013-08-21 @ 23:25:36
URL: http://crazypony.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0