Taktik, tävling och träning

Ja, det går upp och nerför mig och C. Jag kan inte säga annat och hade jag varit en annan person hade jag undrat vad jag gör på banorna när det går som det går. Ja, ärligt talat.

2 år, snart var det sedan jag fick hem honom. 2 år sedan jag började träna skiter ur mig och C för att kunna komma ut och tävla. Vi började på LC, LC + och gick sedan upp till LB. Det flöt på bra, några stopp här och där, bommar som föll osv. Men inga större skillnader. Jag började hoppa LA och blev utesluten och fick massor av fel. Jag kunde helt enkelt inte rida och ärligt talat vet jag inte vad jag gjorde på en LA bana?

Jag fortsatte traggla och det började se bättre ut, kännas bättre. MEN då kom även felen med storm. Jag slutade med 16 fel, kraschade in i hinder och allt såg kaos ut. Men det var då jag faktiskt började rida på riktigt.
Jag trodde att vad jag behövde var att gå ner i klasserna och testa att hoppa runt en LC bana. Jag ville få upp självfortroendet och hitta "noll-känslan" igen. Sagt och gjort, jag gick ner i klasserna och det slutade med att jag bröt ihop, totalt. Jag kunde inte rida LC utan att C drog iväg, bommarn flög bokstavligt åt alla håll, stoppade ut och ja gud vet vad. 

Jag tänkte, precis som ni gör. Att om jag går ner i klasserna och hittar tillbaka till rytmen så kommer det gå bättre i de högre klasserna. Men det knäckte mig totalt, jag orkade inte se någon i ögonen efter dessa rundor. Jag gav det fler chanser men det slutade alltid på samma sätt. Och jag tänker aldrig, aldrig någonsin låta det gå så lång igen, jag tillåter inte mig själv att hamna i det hålet igen.

Vad är det då som behövs? TÄVLINGAR. Jag behöver inte träna mer, jag behöver inte rida mer dressyr, jag behöver inte hoppa lägre höjder. Det jag behöver är att traggla och tragga tills det släpper. Jag tycker inte att LA är högt, jag rider det som ingenting och det är alltså inte mitt självförtroende eller någon rädsla som sätter stopp utan det är hans och mitt humör. Det gick sjukt dåligt igår när jag trimmade hemma, det kan påverka dagens resultat. Chuck är valpig och han har inte någon större vilja att visa upp sig och visa vad han går för. Många hästar som har noll kapacitet kan gå jättelångt på bara vilja, tro mig. Chuck däremot har enorm kapacitet, men han har inte huvudet och viljan att vinna. Chuck har en vilja att hoppa och han älskar att komma ut och tävla men om han sedan river en bom eller stannar ut sig, det skiter han i. Han är alltid lika nöjd.

Det gör att jag, som pilot måste rida mycket mer ordentligt och annorlunda än en ryttare med en ponny med vilja av stål. Om ni förstår hur jag menar? Minsta lilla ryttarmiss och han river/stannar. Ibland ställer han upp, men väldigt sällan och det är därför resultaten är så olika. Är han på fel humör då gör han som idag. Stannar ut sig. Är han på bra humör tar han i och hoppar för glatta livet. Jag kan inte alltid rida honom, vissa dagar är det lika bra att gå och stryka sig för att man inte kommer klara av det.

Jag behöver rida in OSS på regionala och nationella tävlingar för att få in en rutin, veta vad jag ska göra i vilka tillfällen. Jag skulle kunna gå in och hoppa 125 med honom idag om C hade varit på bra humör för jag vet hur jag ska rida. Det är inte höjden som är problemet. 
Hur ska vi bli bättre på LB & LA genom att träna LC. Jag vet vad ni tänker nu, all träninge är bra träning. Men nej, C går inte att träna på LC för han blir paralyserad. Han ser svart, drar och skiter i dig på ryggen. Blir det lite högre så börjar han & jag att tänka och det är då vi fokuserar. Nu börjar till och med LB bli fjuttigt för honom, han blir stark och tar bara egna insiativ. Han behöver en höjd som får honom att tänka.

Vad jag behöver göra är att komma ut och tävla mer och få både mig och C mer stabila på banan. Denna ponnyn behöver tid, 100 ggr mer tid än andra. Det vet nog dom flesta, mamma, jag , kompisar, tränare osv. Kan tillägga att jag pratat med min tränare om att gå ner i klasserna och även han säger att det inte funkar. För det funkar inte. Det knäcker mig totalt.

Hoppas det ger svar på alla ni som tycker jag ska gå ner i klasserna. INGET påhopp mot någon, kände bara för att förklara ordentligt för er alla, förstår att ni bara vill mig väl när ni ger detta tips. Ganska oklart och luddigt inlägg men hoppas ni kan se min menig :)

Det jag undrar är, ser detta dåligt ut i era ögon? Här tänker ni antagligen, fasen vad surt med ett pet, sjukt bra runda annars.
På senaste veckan har jag nog fått minst 7 frågor om varför jag inte går ner i klasserna. En fråga jag aldrig får när det går bra. Ibland kanske man måste kolla in helheten innan man drar en slutsats?


Eller här, vilken runda ser bäst ut? Den höga eller den låga? Vilken tror ni kändes bäst?


Här rider jag förjävligt i båda klasserna och ändå hoppar han runt och ställer upp som fan. Han hoppar det som ingenting.


Men här då, här tänker ni antagligen, shit hon är inte redo för detta. Varför går hon inte ner i klasserna?

Kommentarer
Postat av: Malin Westergren

Jag kommer ihåg när du skrev om något liknande för länge sen, och då kommenterade jag oxå varför ni inte gick ner och hoppa lägre höjder ett tag. Men jag ändrar helt uppfattning när jag läser vad du skriver för det verkar så mycket vettigare. Om man har en ponny som Chuck som gärna taggar väldigt mycket så är det nog faktiskt inte smart att gå ner i klasserna för då blir det som du säger; det blir för lågt och allt går på tre röda sekunder. Höga hinder bromsar ju ändå upp lite (eller?) och gör att han måste chilla lite och tänka mer teknik och fokusera på dig.

Du säger att "här rider jag förjävligt i båda klasserna och ändå hoppar han runt och ställer upp som fan. Han hoppar det som ingenting", kan du inte ta ut 5 saker som du gjorde riktigt bra i de/den ritterna/ritten? För oavsett om du tycker att du red uselt så gjorde du förmodligen något som påverkade Chuck positivt, eller? Han hade nog en jäkligt bra dag visst, men jag vill ändå tro att du gjorde något som hjälpte honom positivt! :)

Jag tror på dig Carro, du är så jädrans klok och du har ett sånt hästsinne. Det finns nog många som skulle ge upp där du har bitit ihop och fortsatt kämpa. Och ohm.. sorry för denna utläggning ^^

2013-08-16 @ 21:37:52
URL: http://westergrenpictures.blogg.se/
Postat av: Lina

Säger som ovanstående kommentar Carro. Jag tror verkligen på dig, på chuck och inte minst på ER tillsammans. Känner igen mig så jättemycket i din hästsituation i alla fall, min häst är lik Chuck men Chuck verkar svårare ändå, så det får verkligen MIG att förstå hur duktig du är som ryttare. Jag är fortfarande i stadiet att traggla runt LC och LC+, nästa år förhoppnignsvis LB, men jag har tamme tusan inte den attityden som skulle behövas. Den har du verkligen, för jäklar vad häftigt att du orkar kämpa på. Eller, även om det känns som att du inte orkar, så tar du dig förbi det på ett eller annat sätt, och bara kör.

Jag är superimponerad av dig, ditt ridsätt och din attityd. Satan vad bra du är Carro! Och du, låt dig själv vara nere ett tag. Det är okejl. Pressa inte dig själv så hårt, du är så grym ändå! Keep the good work, du är förjäkla grym /Kram

Svar: Finner inga ord, så fint skrivet av dig Lina! Tusen tack <3
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-16 @ 23:03:59
Postat av: Hanna

Det är synd att det går dåligt för er, men jag blir sjukt imponerad och inspirerad av dig och att du inte ger upp, finns säkert många som gett upp och sålt ponnyn. Jag vet hur det känns att få kämpa, det tog mig ca 2,5 år innan jag ordentligt kunde rida min ponny ett helt ridpass i korrekt form - för ca 1,5 år sedan fick man vara glad om man kom ett varv runt banan i trav.
Fortsätt kämpa, jag tror på er! :)

2013-08-17 @ 00:56:36
URL: http://thirtyeight.blo.gg
Postat av: Agnes Åberg

Tycker du har helt rätt tänk, håller med dig. Önskar att jag hade kunnat göra det samma med Frankie, C och han är ganska lika på det viset. Behöver tävla för att få det att lossna, inte höjden som är problemet utan det är just det här med att tävla tills problemet lossnar... Du gör ett super jobb, lycka till! Det kommer bli super för er :D

2013-08-17 @ 01:53:33
URL: http://agnessan.blogg.se
Postat av: EMILIA SVEDLIND

Asså jag tycker att du är så himla duktig!! Du har verkligen inte en enkel ponny men ändå har ni kommit så långt. Jag skulle inte kunna se någon annan ryttare på Chuck och du rider honom så bra och han ser så säker ut med dig. Ni ser så sammansvetsade ut och ni är bara så grymma!!
Svackor hamnar man i, men det kommer ni ta er ur. Ni är grymma och du är så grymt duktig glöm inte det, det är inte en enkel ponny du rider. Men du löser allt på så himla bra sätt och det ser så proffsigt ut!

2013-08-17 @ 14:01:18
URL: http://emiliasvedlind.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det kanske redan är någon som har sagt det, eller så kanske du tänkt tanken själv, men kan det inte vara så att när du rider Chuck rätt så tycker han att det är jobbigare och liksom "sätter sig emot"? Jag är ingen expert direkt men om du rider lite halvdant och slarvar får ju han det kanske lite "lättare/skönare" och kan göra lite mer som han vill och då kanske han blir på bra humör och hoppar och ställer upp. Så när du rider på rätt sätt och "hindrar" honom från att rusa iväg så blir han väl ganska sur och det är nog därför, som du sa, som han börjar vägra och så. Du vet förmodligen redan det här och tycker att jag är efterbliven men jag ville bara dela med mig av mina tankar :)
Du och Chuck är jättefina tillsammans och du rider honom verkligen jättebra. Jag hoppas att du blir nöjd med era insatser och att ni kommer få de vinster ni verkligen förtjänar!
Jag hejar på er, lycka till! :D <3

Svar: Jo, jag förstår hur du tänker, men det har aldrig varit så på bett, haha. Han är nog helt från dag till dag och i fredags tyckte han nog helt enkelt att jag var för jobbig som du sa ;) haha
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-17 @ 16:14:38
Postat av: Emma

ett tips för att få tillbaka självförtroendet.. säger inte att det är enkelt.. ;)

efter en tävling sätt dig ner och fundera på vad du gjorde bra och skriv ner det. och jag lovar det kommer bli en lång lista på sakerna! :) och fokusera inte på det som gick dåligt ! :)


och du ska veta att du är grym som inte ger upp och är väldigt stark! följer dej på equpipe när du är ute! :D hejaheja!

Svar: <3
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-17 @ 18:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0