Alltid är det något

Två dagar kvar till LA+ debuten och jag kan inte rida. Det har varit sjukt varmt senaste dagarna så vi har fått någon läskig sorts fluga i stallet. De finns inte i stallet men de är på hästarna som bara den i hagarna. Grejen är att de är på deras BEN så flugtäcke hjälper inte. Hästarna blir GALNA. Idag hade några tagit in dom tidgare så de fick stå inne. Alla var helt slut, tomma i blicken och genomsvett. Chuck var den enda som i princip lyfte på huvudet när man kom, men man såg att han var jättetrött under det där "leendet". Jag såg dessutom hur illa vid sig de andra hästarna hade tagit det och jag vet att C gärna döljer smärtor så jag ville inte rida. Stackarn.
Jag hittade inga bett men han kliade sig väldigt mycket, speciellt på bakbenen.

När jag åkte från stallet var han mycket piggare och även de andra, men jag vill inte att det ska bli samma sak imorgon. Hoppas de blir lite regn imorgon som planerat så att de dumma flugorna försvinner.
 

Kommentarer
Postat av: malou kastman

Kan det vara styngflugor? De är ganska stora och har typ en lång böjd tagg från baken och in under sig. De brukar vara runt benen och magen på våra och de ger sig fan aldrig! Våra hästar brukar få panik och springa som galningar när de har dem på sig!

2013-07-25 @ 17:59:53
URL: http://maloukastman.blogg.se
Postat av: Andrietta

Usch då :(

2013-07-25 @ 21:48:55
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/
Postat av: En läsare

Är troligen styngflugor. De har kommit nu.Brukar ha våra hästar inne under de dagar de är som värst. De lägger ägg som ser ut som små gula prickar, ofta på hästens framben. Flugäggen sitter fast hårt , men det går att få bort dem med en ryktsten. Annars slickar hästarna i sig dem och får då i sig äggen som utvecklas vidare i hästen. Mot detta brukar man avmaska under senhösten med medel med ivermektin i.

2013-07-25 @ 22:38:06
Postat av: Alva

Usch...så det är sånna Clover hade på sig igår...är det farligt på nåt sätt? Är det nåt man kan göra? ...:(

2013-07-26 @ 12:57:53
URL: http://alvac.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0