Att träna på

Tänkte dela med mig om all den kritik jag fått nere på AW. Både positiv och negativ, dels för att jag själv inte ska glömma bort det men också för att det kan vara roligt för er att höra.
Allt detta är saker jag fått höra av Stefan. Då jag inte fick några tips alls när jag tränade för Royne och vi inte riktigt klickade tillsammans så har jag inget från honom att nämna. Så det som är här under är tips från Stefan som sagt.

Det jag behöver träna på: 
- Sträcka på mig. Blir gärna ihopkurad och får en dålig sits, har sett bilderna när jag tänker på att sträcka på ryggen och oj så mycket bättre det blir.
Snygg sits va? (lättridning)

- Börja långsamt. Jag blir gärna lite på i början av passet och vill att han ska trampa på bättre framåt. Jag ska istället tänka samla, samla, samla i början för att sedan kunna öka på i slutet av passet.

- Vara lugn och aldrig stressa. Jag har en tendens att rida iväg på t.ex hinder när det blir lite högre vilket gör att vi kommer fel. Jag måste lära mig att hålla ihop och vara iskall och vänta in hindret. Måste även vara lugn i dressyren. T.ex galoppombyten som gör C väldigt taggad. Då ska jag istället sakta av till skritt, flytta honom och göra ny fattning istället för att byta. Sedan när han är lugn gå tillbaka till att byta osv. Hela tiden tänka. LUGN. Så fort C blir minsta lilla stretig eller stressad ska jag samla ihop igen och få honom avslappnad, sedan gå tillbaka till jobbet igen.
Chuckis redo för byte..

Nu det som jag var bra på:
- Bra skänklar oftast. Jag har ganska stadig skänkel, den kan bli ostadig men jag försöker alltid tänka på att ha den så stilla som möjligt vilket tydligen märktes. 

- Mjuk hand i dressyren. Hade bra och följsam hand i dressyren. Det är något som kommit av sig själv lite då han är ganska känslig i munnen. Alltså, jag har bra gummibandskänsla i handen.

- Bra ridet på vattenmattorna. Förra året red jag väldigt mycket på vattenmattorna vilket gjorde C spänd. Detta året red jag likadant på vattenmattorna som på de vanliga hinderna och det gjorde honom myyycket mer avslappnad. Då räknar jag alltså INTE med vattengraven. Hehe. Men resten av vattenmattorna red jag bra på.


Egna saker att träna på: Har kommit på lite saker jag själv tycker att jag ska träna på som ingen annan nämnde.

-Sitta ner och inte ge sig. Jag har alltid tyckt att C är svår att sitta på, och ja han är extremt svår. Men vi satt mycket ner på lägret och då kämpade jag som in i helv*te. Jag rann av svett efter typ men det är värt det. Så jag ska träna mer på att sitta ner och INTE ge upp om det tar emot.

- Träna mer byten. Vi tränade mycket byten på lägret. Och då var det inte de bytena som C gärna gör. Springer som en dåre och byter. Utan nu skulle det vara i lugn och sansad galopp vilket gick åt skogen för oss. Det ska jag träna MYCKET på hemma.

-Ta tag i detta. Nu har jag mycket att träna på och tänka på, jag måste ta tag i det nu. Är superpeppad och så fort C's mun läkt helt så ska vi bli fit for fight igen.

Jag tycker det är otroligt viktigt att kunna ta fram både bra och dåliga saker med sig själv och våga tala om det för andra. Här är alltså mina. Kanske är mina tips något som passar även er?

Kommentarer
Postat av: Malin Westergren

När jag rider på hinder brukar jag oxå bli lite mer ihopkurad än vanligtvis tror jag, antagligen för att jag kortar upp tyglarna en del haha..

Tycker det är bra att du har egna mål utifrån tipsen du fick :D

2013-07-06 @ 20:52:53
URL: http://westergrenpictures.blogg.se/
Postat av: Thea

Hej!
Vilken/vilka dagar ska du till falsterbo? :)
KRAM

Svar: Jag ska troligtvis ner till Falsterbo på torsdagen. :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-06 @ 21:54:32
URL: http://www.thheapersson.blogg.se
Postat av: TildaK

Ojojoj!, vilken skillnad på sitsen det blev! Jag tyckte ändå att din sits var rätt fin innan, men nu blev den såå mycket bättre! :) Bra inlägg, håller med om att man ska kunna berätta både de positiva och "negativa" saker man behöver jobba på.

2013-07-06 @ 23:08:07
URL: http://allomuppen.blogg.se
Postat av: Matilde Brandt - Livet med drømmefrieseren

Fine mål du har satt deg :D Nyydelig ponni du har! Dere kler hverandre virkelig1

2013-07-07 @ 03:22:18
URL: http://www.matildebrandt.no/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0