Hoppträning för Tobias Grönberg

Så var det dags för pass två som var hoppning för Tobias Grönberg. Träningen höll hus här uppe i Tryggestad vilket är ett nytt ställe för Chuck och han tyckte det var mycket att kolla på och var överlag väldigt spänd och spookey. Det gick i alla fall att rida, han var vääldigt het och stark men det funkade. 

Sedan började vi hoppa och det gick lite sisådär. Fick några lustiga hopp och distanser innan vi hittade ett flyt. Fick en bra "runda" innan det gick utför igen. Jag kände att han började bita sig fasst i bettet och bara plöja. Det finns två alternativ i de situationerna. Släppa och skena runt eller hålla som fan. Jag höll och det blev bara värre. Jag kunde lista ut att det var något i munnen men tänkte ändå att "han kanske bara tror att det ska göra ont..". Efter träningen kollade jag munnen och mycket väl, det blödde, var irriterat och svullet. Det har varit helt läkt i över en vecka och jag har verkligen varit försiktig, allt slit slängs tillbaka på mig. Jag blir less på det, jag vill inte att C ska behöva gå igenom det. 

Förövrigt ska jag ta fram det bra. Tobbe var riktigt bra att träna för, bra övningar, bra tips och bra utlärning. Kan inte ta fram något negativt faktiskt. Han fick mig till och med att hålla mig lugn, så det måste jag ge creed till mig själv. Jag kokade aldrig över, gjorde inga onödiga stopp eller liknande. 

Annars är jag väldigt ledsen, så ikväll lär jag deppa tillsammans med lite musik.
 

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Det tar ca 4 månader för ett sår i ens häst mun att bli 100% återställt.

Hade samma problem, men min ponny fick små "glidsår" bakom hans mungipo på utsidan. Red med hack i 1 månad innan jag ens började tänka på att byta tillbaka till bett!
Den första veckan kunde jag knappt rida på hacket men sen släppte det och jag kunde rida riktiga dressyrpass på honom med det!
Alla hästar är såklart olika men tänkte bara säga det, ge inte upp, ge det en chans att läka mer än nån vecka även fast du vill rida på riktigt och efter ett litet tag kanske han blir mer känslig och van vid hacket! :) (hoppas verkligen inte att du tar detta som negativt, vill bara hjälpa, du är verkligen en av mina favoritbloggerskor!!)

Du gör iallafall ett sjukt bra jobb med honom i vilket fall, kämpa på.

Kram


Svar: Tar det absolut inte negativt det var jätteskönt att höra. Allt känns hopplöst när inte ens tandläkaren vet. En månad kan jag nog klara av på hacket. Bara liste synd att jag inte visste det från allra första början.Tack för kommentaren, den behövdes! :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-15 @ 20:53:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0