Hur jag ryktar

Följer på Linns ideé att skriva om hur hon håller sina hästar rena. Tyckte det var roligt att läsa och se hur olika man kan vara så tänkte dela med mig om hur jag gör. Jag har ju precis som linn en skäck och han älskar verkligen att smutsa ner sig, väldigt mycket och ofta. Jag brukar inte vara så noga med hur han "ser ut". Så länge han inte har något som skaver eller liknande är jag ofta nöjd.

1. Jag börjar med att kratsa hovarna och även ta bort onödig lera i karlederna och kronranden om det hamnat något där. Sedan smörjer jag in hans hovar med Torsklevetran. Detta görs både före och efter ridpass hela sommarhalvåret. Dock inte om han är geggig. (blir ingen effekt då) Jag gör detta först för att de ska hinna torka in lite innan jag rider.
 
 
2. Manen och svansen borstas igenom. Nästan varje dag sprayar jag svansen med pälsglans och sedan borstar jag igenom. Första svansen, sedan manen. Då får man med sig lite pälsglans även till manen utan att det blir för mycket. Jag gör detta tidigt för att slippa få massor av hästhår och smuts i pälsen efter att man ryktat.

3. Sedan har vi kommit fram till själva kroppen. Om han är väldigt smutsig använder jag mig av en hård rotviska. Om inte, t.ex på vinterhalvåret när det är snö så använder jag mig endast av en mjuk borste. Den mjuka borsten tar bort i princip all smuts, dock inte hård lera. På benen är jag noga med att använda mjuka borstar då Chuck hatar när man använder hårda borstar. Dessutom är benen en av hästens känsligaste ställen. 
 
4. Om han har gräsfläckar, bajsfläckar eller att det runnit bajs längs bakbenen så använder jag mig utav en sisalduk och magic brush.

5. Sist men inte minst tar jag en supermjuk "glansborste" och bortsar på hela kroppen, huvud, hals, kropp och ben. Sedan är han klar.

Nu gör jag inte exakt såhär varje gång beroende på om jag har bråttom eller inte. Har jag gott om tid tar jag fram ryktborse och ryktskrapa och kan stå hur länge som helst. Har jag brottom kratsar jag hovarna, borstar man och svans och en snabbis på kroppen. Så ja, det är från dag till dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0