Tips till bra fäste i sadeln?

Hej hej hallå. Nu ber jag er om lite hjälp. Det är så att min sadel till Chuck är väääldigt hal vilket gör att jag har väldigt svårt att sitta på honom. Även i galoppen och sådär, man bara glider runt som en liten säl typ. Jag har i princip alltid helskott när jag rider och det hjälper liiite. Att rida i strumpor är lixom big NO så rider alltid i stövlar. 

Jag har alltid bara övat på min sits och det blir bättre men jag behöver göra något åt min sadel, märkte jag idag.
Alltså undrar jag om någon där ute har ett bra tips om hur man får sin sadeln att bli lite mer "sträv", gärna lite likt typ kalvskinn, för i kalvskinn sitter jag klistrad.
Animo ridbyxor är inget alternativ då problemet inte sitter vid knäna utan i rumpan och låren och ett par helskodda animo är långt över min ekonomi. 

Jag erkänner att jag aldrig tidgare har fattat att det är min sadel som gör det jobbigt för mig. Min kompis Anna som var och red C för ett tag sedan har en exakt likdan sadel som mig, INTE kalvskinn och hennes första kommentar var: "Nu när jag ridit på Chuck så ser jag helt annorlunda på din ridning". Och det hon menade mest var min sadel, för den är så jäkla hal att det inte är sant. SÅ HJÄLP MIG NU, hur får jag en sträv sadel??

 

Kommentarer
Postat av: Amanda

Det finns en sorts smörja som man kan ha på sadeln. Det rekommenderade dom mig, vet att det finns på skara hästsport den greppar bättre, Annars vet jag inte vart det finns kram :)

Svar: du skulle inte kunna länka eller säga vad den heter? :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-31 @ 22:57:22
Postat av: Anonym

Läderbalsam efter du ha ridit och så blir det bra dagen efter du ska rida

2013-07-31 @ 23:03:14
Postat av: Mikaela

Det finns ju sadellim som man kan ta på sadeln så att man fastnar bättre. Men vet inte hur bra det är för sadeln men funkade på vår prestige och den blev inte missfärgad(brun) något

2013-07-31 @ 23:26:56
Postat av: L a m i a s . s e

Sadelklister, effax har billigt - Sadl tite är bäst! Här är en gammal utvärdering:

http://lamiamichelle.se/?p=5843

Svar: Tack Lamia! :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-31 @ 23:38:27
URL: http://lamias.se
Postat av: Cassandra

Jag har en lädercreme som är Superbra! Den har alltid på och funkar super!

Svar: vart hittar jag denna? :D
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-07-31 @ 23:55:51
Postat av: Erica

Att fetta in sadeln med ett ordentligt och bra läderfett brukar funka för min del, då sitter man som klistrad ett par dagar efteråt! Gör det ofta så blir sadeln över lag mindre hal, fick det tipset av en tränare när jag hade samma problem med min hoppsadel :)

2013-08-01 @ 00:10:18
URL: http://ericahungler.se/
Postat av: Amanda

Sadelklister, effax! Superbra! Har den när jag tävlar dressyr (fälttävlansryttare). Använder den på min svarta stubben sadel och det förstör absolut inte lädret! :)

Svar: ridbyxorna då? Blir dom förstörda... :)
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-08-01 @ 00:35:16
Postat av: Alba

Sadelklister är superbra men ridbyxorna får svarta märken i rumpan. Inget allvarligt, det går bort i tvätten :)

2013-08-01 @ 09:57:50
Postat av: Olivia

Hej, jag har en sadeltvål som gör att man sitter fastare i sadeln. Den heter prestige sadeltvål. Den funkar iaf på min kalvskinnssadel.
Men rekommenderar i fall du ska köpa denna att du använder cleaner och conditioner till träns , benskydd mm.

Hoppas du hittar något som funkar :)
//Olivia

2013-08-01 @ 11:19:13
Postat av: Anni

Sadellim/sadelklister fungerar skitbra! Man sitter verkligen som klistrad utan att det blir obehagligt, och det lämnar inga fläckar. Kan bli lite rester kvar på sadeln men det går bort med vanligt sadeltvål. Hööks säljer en variant, kostar runt 100 lappen och är jättebra :)

2013-08-01 @ 13:12:50
URL: http://teamoveson.blogg.se
Postat av: Agnes

Fårskinnsöverdrag? Vet inte exakt vad det heter men sånt överdrag, som sadelskydd fast bara på sitsen, i fårskinn. Kanske inte jätte snyggt men kan ju funka :)

2013-08-01 @ 14:06:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0