Min och C's historia del 2

Så stod den skäckiga ponnyn i min box, jag var för andra gången i mitt liv hästägare. Det var här våran resa började och jag hade direkt satt upp mål och delmål. Jag hade två viktiga mål som jag visste behövde funka innan vi skulle kunna tänka på att komma någon stans. Sätta muskler och få honom att ta stöd i bettet. Lättare sagt än gjort. Jag var riktigt taggad till att börja träna med denna ponnyn och sagt och gjort. Jag ville inte stressa fram, valde då att traggla i nästan 4 månader innan jag gjorde min första start. Hade tränat mycket på att få honom lugna sig en smula på hinder innan detta. Och det gav resultat. Nollade min allra första start med min bebis. 
Under all den tid innan min första tävling testade jag olika tränare för att se vad för hjälp jag kunde få. Vi lärde oss även att hans tittighet var inte bara lite. Chuck var tittig på i princip allt och var rädd att bommarna skulle äta upp honom. Överhoppade sig väldigt ofta. Det var även här jag upptäckte vilken kapacitet denna ponnyn hade.
 

Såhär förjävligt såg det ut i början.. haha. Bra musiksmak och så med.. DÖR. Spola fram till 04.00 för att se när vi travar och galopperar över bommarna.


Första tävlingen.


Efter denna tävlingen började jag även träna för Mats och sedan dess har jag tränat för honom. Han har hjälpt mig enormt mycket. För att göra en lång historia kort såkan jag dra på ett kilo. Nästa tävling debuterade jag LB och nollade grunden. I omhoppningen höjde de till 1.10 på vissa hinder då det var en A:1a och vi blev uteslutna. Jag gjorde halt + volt och sedan två stopp pga ryttarmissar. Vi fortsatte i alla fall tävla och träna och det gick framåt hela tiden. Mitt i alltihopa fick jag min första placering och allt var bara helt underbart.

Sommaren 2012 debuterade vi LA. Dåligt resultat men helt okej känsla. Tredje starten nollade vi och efter det gick det bara neråt. Jag var lycklig över rundan och för stunden. Jag hade fortfarande inte blivit ett team med Chuck och allting såg och gick inte så bra. Men jag visste inte bättre och var glad ändå.


Det fortsatte med en hel del slit och kämpande, träning efter träning. Jag åkte ut på så många tävlingar jag kunde för att vänja Chuck vid omgivningen och för att få honom tagga ner en aning. Samtidigt som jag kämpade som en dåre i hoppningen så började dressyren släppa. Vi började bygga muskler vilket såklart gav både positiva och negativa konsekvenser. Ju mer muskler C fick, ju starkare blev han och ju jobbigare blev det. Jag kunde till slut inte hålla honom och att rida Chuck var vissa dagar ett helvete. Ska inte gå in för mycket på detaljer, men jag ska säga att det gick verkligen upp och ner. Tävlingarna gick sådär, ibland bättre, ibland sämre. Nollade ALDRIG.



Valde att utgå här.

Det var såhär det fortsatte. Vi hade ett halvår i början som gick bra sedan gick det dåligt, dåligt, dåligt och dåligt. Hela höstern och vintern var ett djävulskt kämpande. Jag var ute på så mycket tävlingar jag kunde. INTE i tävlingssyfte, utan för att kunna lära och göra rätt. 


Det var nog först i April detta året som jag över huvudtaget kunde se någon förändring. Vi började få mer flyt i våra rundor, jag hade fått ännu mer koll på hur C funkade och hur jobbigt det än var så gick det bättre. VISSA dagar i alla fall..



Jag grät en skvätt efter många av våra starter, han drog sönder mina händer, trots att jag hade handskar, han tog slut på min energi så mycket att jag vissa gånger fick gå och spy. Jag kunde knappt rida honom längre. Det var då jag kände att jag ville börja ta dressyrlektioner för att komma någon stans och i April/Maj var första gången jag kunde känna "fyfan vilken bra runda" efter en tävling. Det var HÄR vi kunde se vissa bitar släppa, gång på gång. Vi satte den andra nollan i LA, efter ett års slit.
Samtidigt som vi började träna dressyr blev Chuck ännu mer starkare i sin kropp pch hade mer ork, vilket också gjorde honom ännu mer HET och stark. Här i vevan fick vi betsla upp honom ännu en gång för att jag inte klarade av honom.



Lyckan stannade inte allt för länge. Det gick upp och ner, såklart hade vi bra träningar och tävlingar. Men vi hade även de som var katastrofala.



Efter detta startade vi tre tävlingar på raken med 4 fel i alla tre startet i LA. Fina rundor, men jäkligt att de ska vara pet efter pet efter pet. För typ en månad sedan kan jag säga att jag och C blev ett team. Jag trodde vi var det långt innan, men det tog oss nästan 2 år att hitta varandra och så fin som han är NU har han aldrig någonsin varit innan. Det är därför det är så surt att nollan aldrig kom, för hade vi debuterat MsvB NU så hade det gått så bra. Det kommer såklart gå upp och ner hela tiden. Men det är först NU som jag kan säga att jag känner honom & KAN rida honom.


Kommentarer
Postat av: mikaela

Men gud carro! Kolla på videosarna/bilderna från början och känn dig STOLT! För herregud vilken skillnad de är på er, i ridningen har ni kommit jätte långt och man ser verkligen skillnad i din ridning och hans kroooopp liksom! Känn dig stolt!

Svar: Tack fina du. Blir så glad av att höra detta! :')
carolinebagfeldt.blogg.se

2013-06-29 @ 17:29:59
URL: http://mikzzan.blogg.se
Postat av: Andrietta

Det är verkligen stor skillnad, otroligt vilken skillnad det är på honom och er tillsammans - du bör vara riktigt stolt över resan ni gjort :D

2013-06-29 @ 18:58:47
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/
Postat av: Emma

fin häst

2013-06-29 @ 21:26:53
URL: http://ewwios.se
Postat av: my törnqvist

Mååste bara skriva att du gjort ett otroligt bra jobb med honom & ni är verkligen sjukt duktiga & fina ihop. Även den långa & jobbiga resan ni gjort så har det ju varit värt de. Ni är de finaste ekipaget på tävlingsbanorna just nu & de farligaste också;-)

2013-06-30 @ 16:14:54
URL: http://mytrnqvist.horseworld.se
Postat av: linda

Sjukt bra jobbat! För mig tog det 4 år att få min ponny att jobba med mig och lita på mig.

2013-07-01 @ 14:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0