Svar del 2

Vilka höjder brukar du hoppa på träningar? 
Helt olika beroende på hur jag/chuck är på för humör, vad det är för övningar osv. Vi har hoppat allt från 60-120cm.

Hur ska din dröm storhäst vara? Ålder, meriter, höjd osv? 
Den dagen jag ska köpa en storhäst ska det vara något bra, kräsen som jag är. Gärna någonstans runt 7 år, hoppat några enstaka 120 kanske men kapacitet för myyycket mer. Gärna runt 170 cm, lite maffigare, men ändå snabb och kvick, inte tung osv.. haha. Alltså DRÖMhästen då.

Vad ska du ha gjord med Chuck innan han säljs? 
Hoppat msva

Vilka meetings har du tänkt att åka till till årets slut?
Ingen större koll faktiskt. Jag är inte så duktig på att planera långt fram utan tar det som det kommer.
 

Ska du vara med på DM i Gislaved? 
Jag tror det, inte säker ännu.

Vart vill du komma med din ridning? Är det vara en "hobby" eller kan du tänka dig att jobba med det på heltid i framtiden?
Jag kan tänka mig att jobba med det i framtiden helt klart. Men då ska det vara ett vettigt jobb, inte på ridskola eller i ett litet stall med två hästar. Gärna utomlands, på uppfördning/försäljningsstall kanske? Vet annars inte vad jag vill med min ridning.

Vilka är dina favoritbloggar och varför tycker du om dem?
Top fem är johannagrant.se, alvidis.se, nellieberntsson.se, ztreliin.se, ponnysanning.se. Eftersom jag känner johanna, alvida och linn så älskar jag att läsa deras bloggar, ponnysanning för att hålla mig lite uppdaterad och nellieberntsson för att hon insprirerar mig.
 

Vilka andra bloggar läser du? 
Oj, mest kända horsespotbloggar, ja typ det.

Ditt mål med ridningen?
NO IDEA
 

Har du några tips angående hästköp? Hur ska man tänka i olika läger, tex om hästen är halt?
Om hästen inte går igenom besiktningen behöver det inte betyda att man inte kan köpa hästen. Kanske är det bara en sträckning, något hästen gjort i hagen eller något litet helt enkelt. Kolla med veterinären vad h*n tycker. Är det allvarligt bör man kolla på andra hästar, annars vänta lite och boka in en ny besiktning.
Sen beror det såklart på vad hästen ska vara till.

Kan inte du har sådär "veckans utmaning" och sen filma det? Hehe kul ju
Det kan jag nog göra någon gång.. i sommar, haha.

Asså helknasig fråga.. Har för mej att du var hopprädd innan? I alla fall så tävlar jag storhäst och ska börja tävla 120 nu.. Men asså ibland har jag lagt min häst fel för att jag tar tillbaka honom (bromsar eller hur jag nu ska förklara) och lägger honom fel bara för att jag tycker hindret ser så jävla stort ut! Men om jag håller farten så klarar jag det ju.. Blir lite rädd tror jag, har du något tips?
Hmm. Ja det har jag varit en gång i tiden och jag känner fortfarande ibland att det kan vara högt. Det jag alltid tänker är, krångla inte till det nu. Det låter på dig att om du bara gör som du ska, håller om och håller i så hoppar den? För så är det oftast för mig. Då måste man våga lite på sin häst.  Om man har en häst som älskar att hoppa så ska man inte krångla till det för det är även då rädslan kommer. Försök hitta ett flyt och till slut blir det roligt istället. Hoppas du förstår vad jag menar?

Varför sålde du Dusty? 
Jag klarade inte av honom, tyvärr.

Hur gammal är Chuck?
Han fyller 9 år den 17 juni, stor kille nu.

Tänker du skaffa storhäst efter ponnytiden?
Kan tyvärr inte svara på den frågan, vet inte ännu.

Chuck verkar vara en helt underbar häst! Kan han något trix?
Det är han verkligen, men tyvärr kan han inga trix.

Hans favorit övning? 

-

Din favorit övning?

-

Vilken tävlings outfit är den som du gillar mest/betyder mest för dig?
Jag vet ingen direkt outfit, men älskar mitt vinröda CS schabrak.

Hur kom det sig att du föll för Chuck?
Hans vilja och kapacitet, känslan att bara sitta på honom.

Har du någon gång ångrat dig om honom?(Att du inte vill äga honom). 
För många gånger, tro mig. Idag är en sådan dag och så kommer det antagligen kännas någon vecka framöver. Men å andra sidan så fort jag ser honom igen så ångrar jag inte en sekund att jag köpte honom. Det är så mycket både och. Jag hade faktiskt inte velat ha någon annan ponny, MEN ibland tycker jag att det är fööör mycket jobb.

Kan du ge tips på hur man kan få en lat häst att bli pigg?
Träna mycket övergångar och reaktioner. Tänk på att den ska svarar snabbt för skänkeln och inte ta 10 sekunder på sig innan den början trava eller galoppera. Och rid mycket ute, gör saker hästen tycker är roligt, träna upp kondisen så att den inte tycker det är jobbigt att springa och så. Sedan får man såklart acceptera att vissa hästar är sega, men något liten förändring kan man nog alltid göra.

Och min häst har haft föl nu och ska snart sättas igång, några igångsättnings tips?
Tror inte jag har några direkta tips faktiskt.. Chuck har varit halt EN gång och även ända gången han behövt sättas igång. Jag tycker beroende på häst att man varierar igångsättningen. Ta det i ett lugnt tempo och rid inte bara på banan, gå ut i skogen(om detta går, inte för galen häst alltså ;) ).

 

Kommentarer
Postat av: Linnea Hildorsson

Tusen tack för tipsen! :) Och jätte kul att du svarade som du gjorde :D

2013-06-12 @ 06:20:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0